آرشیو پنجشنبه ۶ خرداد ۱۳۸۹، شماره ۶۹۹۵
بانو
۱۹

خطر ایجاد تومور مغزی در نوزاد مادرانی که غذای آماده مصرف می کنند!

رئیس اداره بهبود تغذیه جامعه گفت: مصرف غذاهای آماده توسط مادران باردار به دلیل وجود نیتروز آمین ها احتمال ایجاد تومور مغزی در نوزادان را افزایش می دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر دکتر پریسا ترابی با بیان اینکه مادران باردار از گروه های در معرض خطر مصرف غذاهای آماده هستند گفت: مادران باردار در معرض افزایش فشار خون حاملگی قرار دارند بنابراین نه تنها نمک بالا، بلکه افزودنی های دیگر موجود در این غذاها نیز می تواند در آنها مشکل ساز شوند. همچنین بسیاری از این ترکیبات بویژه نیتروز آمین ها از جفت عبور می کنند و احتمال ایجاد تومورهای مغزی در نوزادان را افزایش می دهند.

رئیس اداره بهبود تغذیه جامعه با اشاره به ترکیب غذاهای آماده خاطر نشان کرد: نیترات و نیتریت سدیمی که به عنوان نگهدارنده به سوسیس و کالباس اضافه می شود گرچه دارای خاصیت ضد باکتریایی هستند و مانع رشد باکتری های خطرناک می شوند اما متاسفانه این دو ماده در بدن به یک ماده سرطان زا به نام نیتروز آمین تبدیل می شوند.

وی تصریح کرد: رشد سرطان های معده و روده که در سال های اخیر افزایش یافته است عمدتا به علت استفاده بی رویه از غذاهای آماده و کنسرو شده بویژه آن دسته از مواد غذایی است که به روش غیر استاندارد تهیه می شوند.

دکتر ترابی در خصوص عوارض ناشی از مصرف بی رویه غذاهای آماده گفت: چاقی و اضافه وزن، بیماری های قلبی و عروقی و اختلالات گوارشی و کبد و ابتلابه برخی سرطان ها از عوارض مصرف این نوع غذاها است.