آرشیو سه‌شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۸۹، شماره ۴۵۱۷
داخلی
۳

متکی در دیدار مقام های ژاپن: NPT تقویت و همه بندهای آن اجرا شود

گروه سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان که برای مذاکره با مقام های ژاپن به این کشور سفر کرده است روز گذشته در برنامه ای فشرده آخرین تحولات مربوط به موضوعات مهم منطقه ای و بین المللی و همچنین جزئیات توافق سه جانبه هسته ای تهران را برای طرف های ژاپنی تشریح کرد.

متکی در صبحانه کاری با گروه دوستی ایران و ژاپن که مقاماتی همچون وزیر خارجه و نخست وزیر سابق ژاپن در آن عضویت دارند، به موضوع انرژی های جایگزین و لزوم ایجاد زمینه همکاری های بین المللی برای همه کشورهای مستقل درخصوص انرژی صلح آمیز هسته ای پرداخت. وی با اشاره به تقویت معاهده ان.پی.تی گفت: باید به اجرای همه بندهای آن از جمله موضوع خلع سلاح توجه شود.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، از مقامات ژاپنی خواست تا با توجه به قربانی بودن ملت ژاپن در زمینه به کارگیری سلاح های هسته ای از این رویکرد جدید جهانی حمایت کنند.

متکی همچنین در جلسه بنیاد صلح ساگاوا نیز در جمع تعداد زیادی از اساتید و شخصیت های ژاپنی و با حضور تعداد قابل توجهی از خبرنگاران به تشریح سیاست های ایران درخصوص فعالیت های صلح آمیز هسته ای پرداخت.

وی گفت: رویکرد همکاری های هسته ای براساس محترم شمردن حقوق کشورها، جایگزین مناسبی برای تقابل هسته ای و اقدامات تهدیدآمیز در جهت محروم ساختن کشورها از دسترسی به حقوقشان است.

بنابراین گزارش، «یاسوئو فوکودا» نخست وزیر اسبق ژاپن و رئیس گروه دوستی این کشور نیز در این دیدار با استقبال از تحولات اخیر ناشی از امضای اعلامیه تهران گفت: روند اعتمادسازی ایران با برداشتن گام های بیشتر همچنان ادامه می یابد.

«ماسائی کومورا» وزیر امور خارجه پیشین ژاپن هم با ابراز خرسندی از سفر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به توکیو تصریح کرد: هیچ کس نمی تواند حق ایران را برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای انکار کند.

بیانیه تهران به رغم مواضع امریکا شکست نمی خورد

متکی طی کنفرانسی خبری در توکیو پیش از دیدار با «کاتسویا اوکادا» همتای ژاپنی اش گفت: من پیش بینی نمی کنم که این بیانیه به خاطر موضع امریکا شکست بخورد. وی گفت: نمی توانم درصد موفقیت بیانیه فوق را بیان کنم، اما در مورد به جامه عمل درآمدن آن بسیار امیدوارم. متکی در ادامه برنامه های خود با وزیر خارجه ژاپن دیدار و در ضیافت شام رسمی همتای خود شرکت کرد