آرشیو سه‌شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۸۹، شماره ۴۵۱۷
ایران اقتصادی
۷
دیدگاه

چراغ راه بازار سرمایه

علی صالح آبادی رئیس سازمان بورس

امسال با فعال شدن بورس های مختلف در کشور، همه می توانند سرمایه گذاری کنند این جمله را مقام معظم رهبری در ابتدای سال جاری در اجتماع مردم مشهد فرمودند؛ رهنمودی راهبردی در زمینه همت مضاعف و کار مضاعف در سرمایه گذاری.

این جمله و تاکید، به همان اندازه که توصیه ای اساسی برای عموم جامعه و سرمایه گذاران به شمار می رود، به همان اندازه مسئولیتی دوچندان را بر دوش دست اندرکاران بازار سرمایه گذارده است. توصیه اساسی به عموم جامعه از آن روی که در تداوم مسیر اصلاح الگوی مصرف و با سرلوحه قرار دادن شعار «همت مضاعف و کار مضاعف»، همتی دوچندان داشته باشند، برای بهره گیری مطلوب، حداکثری و به دور از هرگونه اسراف در استفاده از منابع مالی و در راستای بهره وری هرچه بیشتر از امکانات. توصیه عالمانه رهبر معظم انقلاب که با تاکید ویژه ایشان بر پرهیز از صرف پول برای تجملات و هزینه های غیرضروری و بهره گیری از پول در فرصت های مناسب کارآفرینی و سرمایه گذاری ازجمله بورس، نمود عینی تری به خود گرفته، گویای این مهم است که یکی از الزامات توسعه و پیشرفت یک ملت، اراده آن ملت برای بهره برداری صحیح و عالمانه از منابع است.

از سوی دیگر، این توصیه، رهنمودی است روشن و راهگشا برای دست اندرکاران بازار سرمایه تا عزم و اراده خود را بیش از گذشته برای توسعه فرهنگ صحیح سرمایه گذاری در بورس و گسترش کیفی و کمی زیرساخت های لازم در این مسیر، جزم کنند. در همین راستاست که امسال، سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان رکن ناظر و سیاستگذار بازار سرمایه، با سرلوحه قراردادن شعار «همت مضاعف و کار مضاعف» و عنایت ویژه به لزوم ایجاد بسترهای لازم برای جلب مشارکت آگاهانه مردم در بازار سرمایه، توسعه بیش از پیش فرهنگ صحیح سرمایه گذاری در بورس را به عنوان یکی از اهداف راهبردی خود تعیین کرده است، هدفی که با تدوین و اجرای برنامه های گسترده اطلاع رسانی و فرهنگ سازی از یکسو و گسترش زیرساخت هایی همچون صندوق های سرمایه گذاری برای جلب مشارکت سرمایه گذاران غیرحرفه ای از سوی دیگر، نمود عینی تری به خود خواهد گرفت.

با این همه، براین باوریم که بازار سرمایه کشور اگرچه به واسطه ماهیت خود به عنوان میزان الحراره اقتصاد، همواره با افت و خیزهایی همراه بوده، اما به پشتوانه نیروی انسانی جوان، متعهد، دلسوز و کارآمد روند پیشرفت را با سرعتی ستودنی پیموده و در آینده نیز خواهد پیمود