آرشیو سه‌شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۸۹، شماره ۴۵۱۷
ایران اقتصادی
۷

هدفمندی یارانه ها به ارتقای تکنولوژی می انجامد

رئیس شورای رقابت گفت: ما با دلیل می گوییم که مردم درباره یارانه ها نگران نباشند.

جمشید پژویان در مناظره ای که با موضوع هدفمند کردن یارانه ها، بایدها و نبایدها در دانشگاه تربیت مدرس تهران با حضور مصباحی مقدم رئیس کمیسیون طرح تحول اقتصادی برگزار شد اظهار کرد: اگر دولت روش شناسی مناسب برای اجرای هدفمند کردن یارانه ها در پیش بگیرد، کسی آسیب نمی بیند.

وی در این مناظره گفت: یکی از مشکلات ساختاری اقتصاد ایران مصرف بی رویه انرژی به دلیل به هم ریختگی قیمت های نسبی است. ما طی سال های طولانی بتدریج شاهد به هم ریختگی قیمت حامل های انرژی که از یک جهت جزو سبد خانوارها و از جهت دیگر جزو سبد نهادهای تولیدکنندگان است بوده ایم به نحوی که هم الگوی مصرف و هم الگوی تولید دچار تحول شده است.

پژویان افزود: یکی از دلایل پیشرفت تکنولوژی در غرب پیشگویی آنها در دهه 1960 مبنی بر افزایش قیمت انرژی در کشورهای صادر کننده نفت بوده است. تکنولوژی بسیاری از کارخانجات در غرب به دلیل همین گران شدن قیمت انرژی به سمت تولید پاک و صرفه جویی پیش رفت.

هدفمند کردن یارانه ها باعث ایجاد نگرانی در بعضی هایی می شود که بطور مثال روزی 14 هزار لیتر گازوئیل مجانی تحویل می گیرند و کالاتولید می کنند و سود آن را در جیب خود می گذارند و حالابعد از افزایش قیمت ها مجبور به تغییر تکنولوژی، ریسک و سرمایه گذاری جدید می شوند.

پژویان تصریح کرد: هیچ مدل و توان اقتصادی وجود ندارد که بتواند تورم را پیشگویی کند و هر جایی که اعدادی را برای تورم اعلام می کنند مبتنی بر روش شناسی و مدل تئوریک علمی نیست.

واکنش مردم به هدفمندکردن یارانه ها

رئیس کمیسیون طرح تحول اقتصادی نیز در این مناظره گفت: اگر مردم در مقابل هدفمند کردن یارانه ها واکنش نشان دهند، قطعا در اجرای آن دچار مشکل می شویم.

غلامرضا مصباحی مقدم با طرح این پرسش که آیا مردم از هدفمند کردن یارانه ها حق نگرانی دارند یا خیر؟ گفت: مردم براساس یکسری اطلاعات ناقص حق نگرانی دارند ولی با دادن اطلاعات بیشتر و بیان ابعاد و نتایج مورد نظر این قانون قطعا این مسئله حل می شود.

دولت باید قبل از اجرای این قانون اطلاع رسانی دقیق کند. بسیاری از اقشار جامعه در رابطه با خود هدفمند کردن یارانه ها می دانند ولی در رابطه با اجرای آن خیر