آرشیو سه‌شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۸۹، شماره ۴۵۱۷
ایران زندگی
۱۵

کمردردهای 9 ماه انتظار

کمردرد از مشکلات شایع زنان در دوران بارداری است که مطابق با آمارهای انجام گرفته، 50 تا 75 درصد از زنان باردار با این مشکل مواجه می شوند.

اضافه وزن، سابقه ابتلابه کمردرد قبل از بارداری، افزایش سن بارداری، تعداد زایمان و استرس از جمله ریسک فاکتورهای موثر در ایجاد علائم کمردرد است.

- در سه ماهه دوم بارداری و رشد جنین، فشار زیادی به عضلات کمر وارد شده و ممکن است منجر به درد شود. راه رفتن صحیح، صاف نشستن، عقب نگه داشتن شانه ها و پرهیز از قوز کردن در فشار وارد بر عضلات کمر را کاهش داده و مانع از ایجاد درد در ناحیه کمر می شود.

- احتیاط هنگام برخاستن یا نشستن یکی دیگر از عواملی است که درد کمر را تخفیف می دهد. زنان باردار بهتر است هنگام نشستن از یک بالشت یا پشتی استفاده کرده و هنگام برخاستن از صندلی کمک بگیرند. ایستادن یا نشستن های طولانی مدت از دیگر علل تشدید کمردرد دوران بارداری است.

- زنان باردار باید به پهلو خوابیده و از خوابیدن به پشت پرهیز کنند. بهتر است یک یا هر دو زانوها خم شود و قرار دادن بالشت بین دو زانو از ایجاد درد کمر جلوگیری می کند.

- انتخاب کفش مناسب و راحت در پیشگیری از ایجاد کمردرد در دوران بارداری نقش مهمی دارد. پوشیدن کفش های بدون پاشنه و تخت یا کفش های پاشنه بلند یکی از علل تشدید کمردرد در زنان باردار بویژه در سه ماهه دوم بارداری است.

- قرار دادن یک پا روی چهارپایه ای با ارتفاع کم، هنگامی که زنان باردار مجبور هستند در مدت زمان بیشتر از 10 دقیقه در حالت ایستاده قرار گیرند، از دیگر روش های پیشگیری از ایجاد درد در ناحیه کمر است.

- انجام حرکات ورزشی تحت نظر پزشک معالج که باعث کاهش فشار بر عضلات کمر شده یا عضلات این ناحیه را تقویت می کند از راهکارهای موثر در کاهش دردهای کمر در دوران بارداری است.

- خم شدن به منظور بلند کردن اجسام یا حمل اجسام سنگین وزن از دیگر عللی است که باعث تشدید

کمر درد در زنان باردار می شود.

- استفاده از کیسه آب گرم به منظور گرم نگه داشتن عضلات و وان آب گرم در تخفیف دردهای عضلانی موثر است.

- پیاده روی و شنا تحت نظر پزشک معالج و پرهیز از رانندگی های طولانی از دیگر راهکارهایی است که از ایجاد کمردرد در دوران بارداری به میزان قابل توجهی پیشگیری می کند