آرشیو سه‌شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۸۹، شماره ۴۵۱۷
حوادث
۲۶
نگاه کارشناس

شیوه های جدید کلاهبرداری های اینترنتی

محسن محمودی

دفتر اینترنت دادسرای عمومی و انقلاب تهران چندی قبل نسبت به برخی کلاهبرداری های اینترنتی به کاربران هشدار داد:

«مدتی است که افرادی با هویت جعلی به نمایندگی از بانک ها و موسسات معتبر خارجی به تعدادی از کاربران شبکه اینترنت جهت برنده شدن در مسابقه، قرعه کشی و یا استخدام در شرکت ها و موسسات خارجی نامه الکترونیکی ارسال می کنند. در صورتی که کاربر اغفال شود و مشخصات یا مدارکی را ارسال کند در مراحل بعدی جهت بررسی مدارک، صدور ویزا، اقامت و همچنین گذراندن مراحل اداری و استعلامات حقوقی و اخذ تاییدیه از مراجع بین المللی وجوهی از مالباخته دریافت می کنند. اگر کاربر مبالغ هر مرحله را به بانک خارجی اعلام شده پرداخت کند در مراحل بعدی نیز هزینه بالاتری را از وی درخواست می کنند. این فرایند تا جایی پیش می رود که مبالغ زیادی از کاربر اخاذی می شود اما پس از پیگیری های مالباخته برای روشن شدن وضعیتش ناگهان ارتباط کلاهبرداران قطع می شود.»

باید توجه داشت بانک ها و موسسات مالی، اعتباری هیچگاه از طریق نامه های الکترونیکی، اطلاعات محرمانه افراد را درخواست نمی کنند. بنابراین توصیه می شود هر گاه در صندوق پستی خود نامه ای از این دست مشاهده کردید یا از طریق اینترنت و ایمیل نامه الکترونیکی گرفتید به سرعت آن را حذف کنید چراکه کلاهبرداران اینترنتی ممکن است به شیوه های مختلف درصدد جلب اعتماد شما برآیند. پس به همین خاطر از ارائه اطلاعات حساب بانکی یا مشخصات خود به آنها خودداری کنید. اطمینان داشته باشید که تمامی نامه های ارسالی از این دست برای کلاهبرداری از شما است.

بنابراین به آنها پاسخ ندهید.

کلاهبرداران اینترنتی به آسانی با مراجعه به سایت های مختلف می توانند اطلاعات شخصی افراد را به دست آورند. اگر متوجه شدید که آنها در نامه خود مشخصات شما را به طور کامل و دقیق نوشته اند سعی کنید حساب بانکی خود را تغییر دهید.

در صورت وارد شدن به بازی این کلاهبرداران سعی کنید قبل از واریز کردن هر گونه وجهی به حساب شان مراتب را از طریق وزارت امور خارجه و سفارتخانه های مربوطه در کشور فرستنده، نامه ها را پیگیری کنید