آرشیو چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۸۹، شماره ۴۵۲۳
بین الملل
۶

خبرهای کوتاه

قذافی: نمی توان مسلمانان را از زندگی در اروپا محروم کرد

معمر قذافی رهبر لیبی در دیدار با روسای چند گروه مسلمان ساکن کشورهای حوزه بالکان اعلام کرد: هیچ کس نمی تواند ما را از زندگی در اروپا محروم کند، چرا که اروپا را خدا خلق کرده نه اروپایی ها. قذافی گفت: شما مردم اروپا و اروپایی هستید و اروپا سرزمین شماست، نباید در آن تحت ظلم و با ذلت زندگی کنید، این غیر ممکن است.

قذافی با اشاره به لزوم پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا تاکید کرد: با پیوستن این کشور به همراه آلبانی به اتحادیه اروپا، این قاره دیگر قاره ای صلیبی و یا مسیحی نیست، بلکه اسلام در آن شریکی قدرتمند محسوب می شود.

بازداشت تحلیلگر اطلاعات نظامی در ارتش امریکا

ارتش امریکا یکی از تحلیلگران بخش اطلاعات نظامی خود را در ارتباط با مسائل عراق دستگیر کرد. برادلی مانینگ تحلیلگر متهم شده یک نوار ویدئویی را منتشر کرده که نشان می دهد هلیکوپتر امریکایی تجمع غیرنظامیان عراقی در بغداد را در سال 2007 بمباران می کند که در نتیجه آن 14 غیر نظامی و 2 تصویربردار خبرگزاری رویترز کشته شدند. «مانینگ» 22 ساله است که در یک پایگاه نظامی امریکایی در شرق بغداد فعالیت می کرد. وی هم اکنون در کویت تحت بازجویی قرار دارد.

15 زخمی در انفجار استانبول

وقوع یک انفجار در استانبول دست کم 15 زخمی بر جای گذاشت. این انفجار در منطقه شیعه نشین استانبول موسوم به «هالکالی» رخ داد. این انفجار درحالی رخ داد که کنفرانس تدابیر همکاری و افزایش اعتماد در آسیا در استانبول در حال برگزاری است و این شهر میزبان مقامات ارشد برخی از کشورهای منطقه است.

طراح کاریکاتور دانمارکی بازنشسته شد

کاریکاتوریست دانمارکی که کاریکاتورهای موهنش در مورد حضرت محمد (ص) موجب اعتراضات شدید مسلمانان شده است اعلام کرد، به امید کاهش خطر برای خود و دیگر روزنامه نگاران همفکرش در حال بازنشسته کردن خود است. «کورت وسترگارد» گفت: وی احساس می کند که باید به 25 سال کار خود در روزنامه «یولاندس- پوستن» که نخستین بار این کاریکاتورها را در سپتامبر 2005 (1384)انتشار داد پایان دهد وی ماه آینده 75 ساله می شود.