آرشیو چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۸۹، شماره ۴۵۲۳
حوادث
۲۶
نگاه کارشناس

داروهای ترک اعتیاد قلابی

دکتر محمدعلی شکرگزار

اعتیاد معضل بزرگ اغلب جوامع است که تاکنون خسارت های فراوانی برجا گذاشته و تعداد قابل توجهی از افراد را به تباهی کشانده است.

معروف ترین مواد افیونی و اعتیادآور تریاک، مرفین، هروئین و قرص های روان گردان هستند که افراد با مصرف آنها به حالت نشئگی و گیجی فرو رفته و عده ای نیز گریبانگیر بیماری های مهلک از جمله ایدز، هپاتیت، و موارد مشابه می شوند.

در این راستا برخی از معتادان تحت تاثیر تبلیغات کاذب شبکه های ماهواره ای غیرقانونی، به امید ترک اعتیاد فوری به مصرف داروهای غیراستاندارد که به شکل قاچاق وارد کشور می شود، رو می برند. از جمله این داروها، آمپول «نورجیزک» است که کشنده و خطرناک تر از هروئین است.

گفته می شود مواد این آمپول به صورت قاچاق از پاکستان و به صورت فله ای و با گالن وارد کشور می شود و سپس کارگران این مواد را در شرایط کاملا غیراستریل و زیرزمینی در شیشه های آمپول پر می کنند و به عنوان داروی ترک اعتیاد بین معتادان توزیع می نمایند.

در حال حاضر مراکز ترک اعتیاد، خطرات این آمپول جدید را می دانند و می توانند آن را به خوبی تشخیص دهند. به همین علت این ماده جدید در مراکز ترک اعتیاد مجاز، هیچ کاربردی ندارد اما به صورت غیرمجاز در کشور خرید و فروش می شود.

در چنین شرایطی، رسانه های گروهی موظفند نسبت به خطرات این ماده قاچاق و سایر داروهای قلابی به مردم و خانواده ها هشدار دهند. حال آن که بهترین و مطمئن ترین راه برای درمان اعتیاد، مراجعه به مراکز رسمی مربوطه و متخصصین شناخته شده و مطمئن است.