آرشیو یکشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۸۹، شماره ۴۵۲۶
ورزشی
۱۴

نمایش ورزش همگانی یا همگانی کردن ورزش

اشتباه بزرگی که امروزه ورزش کشورمان با آن دست به گریبان است در اولویت قرار دادن بانوان در ورزش همگانی و اولویت قرار گرفتن مردان در ورزش قهرمانی است و این خطای بزرگ باعث شده است تا بیشتر شاهد نمایش ورزش همگانی در جامعه باشیم و نه همگانی کردن ورزش و رسانه ها نیز بیشتر ورزش قهرمانی را تبلیغ می کنند تا ورزش همگانی.

محمدعلی قره مشاور ورزش همگانی رئیس سازمان تربیت بدنی اثرات فردی و اجتماعی همگانی شدن ورزش در جامعه و ابعاد مختلف زندگی انسان را بالاتر از درآمد نفت می داند و می گوید: اگر بخواهیم ناهنجاری هایی مانند اعتیاد را ریشه کن کنیم باید کاری کنیم تا به تعداد معتادان اضافه نشود. ابتدا باید سدهایی را که در راه جاده سلامتی مردم توسط خود ورزش گذاشته شده از بین برود و اولین سد در این راه ورزش قهرمانی است. زیرا تحقیقات نشان داده که ورزش قهرمانی در رشد ورزش همگانی اثری حاشیه ای دارد اما رشد ورزش همگانی در رشد ورزش قهرمانی اثری زیربنایی و محوری دارد.

وی با اشاره به سهم بالای مردم در ورزش همگانی در کشورهای اروپایی گفت: در سوئد 51 درصد از مردم هفته ای 3 جلسه ورزش می کنند اما در کشور ما وقتی از مردم سوال می کنیم چرا ورزش نمی کنید پاسخ می دهند وقت نداریم در حالی که ورزش کردن وقت گیر نیست بلکه وقت ساز است.

مدیرکل تربیت بدنی دانشگاه پیام نور بزرگترین سد موجود در راه همگانی شدن ورزش را نوع نگاه رسانه های جمعی عنوان کرد و گفت: این نوع نگاه و اولویت قرار گرفتن ورزش قهرمانی و مدال آوری باعث شده است تا مردم از ورزش فقط قهرمانی بخواهند و تصور کنند ورزش مختص مردان است و تنها باید جوانان ورزش کنند و ماباید این نوع نگاه را اصلاح کنیم