آرشیو دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۸۹، شماره ۲۱۰۹
خودرو
۱۶

بازار پژو پس از تمرکز تولید تندر

گروه خودرو- تندر-90 در شرایطی از ایران خودرو حذف و به طور کامل نصیب پارس خودرو شد که به گفته کارشناسان، این رخداد تاثیر بسزایی بر بازار خانواده پژویی ایران خودرو خواهد گذاشت.

تندر-90، هم اکنون محصولی در محدوده قیمتی 12 تا 5/15 میلیون تومان به شمار می رود و در این محدوده، خودروهای معروف دیگری مانند پژو 405 و پژو 206 نیز وجود دارند که با توجه به کیفیت مناسب تندر، این برند رنو رقیبی سرسخت برای خاندان پژو در بازار خودرو ایران است.

البته در شرایط فعلی که تندر-90 تیراژ بالایی ندارد، ایران خودرو نباید چندان نگران بازار پژو 405 و 206 باشد، اما قطعا با افزایش تولید تندر، این رنویی نه چندان خوش ترکیب، بازار این دو محصول استراتژیک ایران خودرو را تحت تاثیری جدی قرار خواهد داد. تندر-90 اگرچه از جنبه ظاهری، چندان مورد تایید مشتریان ایرانی نیست و از این لحاظ باید پژو 206 و حتی 405 را خوش قیافه تر و مورد پسندتر دانست، اما کیفیت این خودرو در مجموع بالاتر از 405 و 206 است.

از سوی دیگر تندر-90 به دلیل تیراژ بسیار پایین، با قیمت های فعلی به فروش می رسد، حال آنکه اگر تولید این محصول پس از تمرکز در پارس خودرو، آن طور که وعده داده شده، افزایش یابد، قیمت آن نیز کاهش خواهد یافت که این موضوع نیز در رشد بازار تندر و به تبع آن، افت بازار پژو تاثیرگذار به نظر می رسد.

احتمالاایران خودرویی ها نیز به همین دلیل مخالف تمرکز تولید تندر-90 در پارس خودرو هستند و بیم آن دارند که تندر، بازار استراتژیک ترین محصولات این شرکت را، تحت تاثیر قرار داده، به اصطلاح «خراب» کند.

تندر-90 روزگاری قرار بود جایگزین خودروهایی مانند «پیکان» و «پراید» باشد، حال آنکه هم اکنون حاشیه ها و شرایط خاص تولید این خودرو، تندر را رقیب خودرویی چون پژو 206 کرده است.