آرشیو دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۸۹، شماره ۲۱۰۹
بورس - شرکت ها
۱۰
خبر

پیش بینی سود 99ریالی برای هر سهم «محورسازان ایران خودرو»

گروه بورس- شرکت محورسازان ایران سود هر سهم سال 89 را 99 ریال پیش بینی کرد.

به گزارش بورس و اوراق بهادار این پیش بینی در مقایسه با سال قبل 39 درصد کاهش نشان می دهد.

هیات مدیره شرکت در نظر دارد مبلغ 10 ریال به ازای هر سهم را به مجمع عمومی عادی سال 89 پیشنهاد کند. این در حالی است که زیان انباشته شرکت در صورت تحقق پیش بینی سال 89 بالغ بر سه هزار و 995میلیون ریال خواهد بود و سود قابل تقسیم خواهد داشت.

بنابراین گزارش فروش شرکت سه هزار و 883میلیارد و 419میلیون ریال پیش بینی شده که از 61 درصد افزایش نسبت به سال قبل برخوردار است.

این در حالی است که سود ناخالص شرکت با 10 درصد کاهش و سود عملیاتی با 9 درصد کاهش نسبت به سال قبل به ترتیب بیش از 78 میلیارد ریال و 52 میلیارد ریال پیش بینی شده است.

بنابراین گزارش از عمده دلایل اصلی افزایش حجم فروش نسبت به سال قبل ناشی از استراتژی گروه صنعتی ایران خودرو در افزایش تیراژ تولید (تولید 193 هزار دستگاه انواع خودرو 206) بوده که شرکت محورسازان به عنوان تنها تامین کننده اکسل خودروی مزبور به همان میزان افزایش، مبادرت به افزایش تولید و فروش کرده است.

از دیگر دلایل قابل ذکر در افزایش پیش بینی فروش سال 1389 نقش افزایشی میزان فروش محصولات دیگر است.

لازم به ذکر است همانگونه که در مقایسه با هزینه های مالی سال قبل مشخص شده است در بودجه سال 1389 علت اصلی عدم تغییر هزینه های مالی با توجه به حجم فروش سال 1389 متاثر از فرآیند خرید مواد اولیه و قطعات اکسل 206 توسط شرکت ساپکو و مکانیزم حق العمل کاری و اجرتی شرکت محورسازان در سال 1389 بوده که اجرای این فرآیند عملاکاهش سرمایه در گردش محورسازان و ثبات هزینه های مالی مرتبط را نسبت به سال قبل در بر داشته است، در حالی که در سال 1388 خرید به صورت گشایش اعتبار و مستقیما توسط شرکت محورسازان صورت می گرفت.

علت افزایش قیمت تمام شده نیز تغییر ترکیب سبد محصولات شرکت به سمت محصولاتی که حاشیه فروش کمتری دارند، است. به طوری که طبق آمار مندرج در جدول مقداری تولید، ترکیب محصولات به سمت تولید اکسل 206 سوق کرده است. این محصول به دلیل کارمزدی و مونتاژی بودن تولید، حاشیه فروش کمی داشته و در نتیجه نسبت قیمت تمام شده به فروش آن افزایش یافته است.