آرشیو سه‌شنبه ۱ تیر ۱۳۸۹، شماره ۱۹۶۷۶
اخبار اقتصادی
۴

رئیس اتاق بازرگانی ایران: نرخ سود بانکی باید پایین تر از تورم 9/9 درصد تعیین شود

رئیس اتاق ایران گفت: نرخ سود باید براساس نرخ تورم تعیین شود و پایین تر از آن باشد و در شرایطی که رئیس کل بانک مرکزی نرخ تورم را 9/9 اعلام می کند چرا نباید نرخ سود بانکی اصلاح شود.

محمد نهاوندیان در نشست هیئت نمایندگان اتاق ایران اظهار داشت: در جلسه اخیر شورای پول و اعتبار برخی مصوبات دستورالعمل مطالبات معوق بانکی به ویژه بند مربوط به تضمین خانوادگی که علاوه بر آسیب های خانوادگی اشکالات حقوقی و قانونی داشت لغو شد.

رئیس اتاق ایران گفت: در بحث نرخ سود بانکی و بخش هایی که در آن وجود دارد نرخ سود باید براساس نرخ تورم تعیین شود و پایین تر از آن باشد و در شرایطی که رئیس کل بانک مرکزی نرخ تورم را 9/9 اعلام می کند چرا نباید نرخ سود بانکی اصلاح شود، نرخ فعلی سود بانکی برای زمانی بود که نرخ تورم بالای 20درصد بود. وی با بیان اینکه هنوز نتوانستیم رقابت لازم را در صنعت بانکی اعمال کنیم و زمانی که نرخ تورم پایین می آید متناسب آن نرخ سود تعدیل نمی شود.

نهاوندیان با بیان اینکه باید درصد عمل به عقود مبادله ای و مشارکتی مشخص شود اظهار داشت: اگر در عقود مشارکتی به دنبال این هستیم که براساس توافق مذاکره ای صورت گیرد توافق در صورتی قابل قبول سیاست گذاران است که قدرت چانه زنی یکسان باشد نه اینکه بانکها نرخی را به فعال اقتصادی تحمیل کنند.

وی افزود: در سیستم بانکی باید مدیریت اقتصادی را دنبال کنیم و در شرایط مختلف انعطاف پذیری داشته باشیم و شرایط را منصفانه با شرایط تولید هماهنگ کنیم.