آرشیو دوشنبه ۲۸ تیر ۱۳۸۹، شماره ۴۵۵۵
دانش
۵

برای نخستین بار در جهان

2 ژن بیماری زای گیاهی کشف شد

برای نخستین بار در جهان محققان دانشگاه تبریز با همکاری موسسه قارچ شناسی آکادمی علوم کشور هلند، دو ژن جدید در قارچ های بیماری زای گیاهی و هشت گونه جدید قارچ مایکوسفرلارا کشف کردند.

براساس این گزارش، دکتر مهدی ارزنلو عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز و مجری این طرح تحقیقاتی با بیان این مطلب گفت: امروزه اهمیت قارچ ها به عنوان موجودات همه جازی در زوایای مختلف زندگی بشر بر کسی پوشیده نیست و گذشته از فواید ملموس از منظر جنبه های مضر، قارچ ها نقش مهمی را دارند.

وی افزود: قارچ ها با تولید توکسین ها و متابولیت های سمی در محصولات و فرآورده های کشاورزی و ایجاد عفونت های قارچی از طریق تولید بیماری روی گیاهان و کاهش میزان تولید محصولات، خسارات قابل ملاحظه ای به جا می گذارند.

ارزنلو هدف از این تحقیق را بررسی قارچ مایکوسفرلاکه دامنه وسیعی از گونه های گیاهی را مورد حمله قرار داده و از نظر اقتصادی خسارت بار است، ذکر کرد و گفت: وجود این قارچ در گندم، مرکبات، توت فرنگی، موز و اوکالیپتوس قابل توجه بوده است. وی افزود: این قارچ بر روی گیاه موز ایجاد بیماری لکه برگی با عنوان سیگاتوکا می کند که در این تحقیق 20 گونه مایکوسفرلااز روی گیاه موز توصیف شد و از این بین 8 گونه جدید برای دنیا معرفی شدند. مجری این طرح تحقیقاتی با بیان نتایج مطالعه ژنوم دو گونه دیگر مایکوسفرلاکه روی گندم و جو ایجاد بیماری لکه برگی می کنند، گفت: این بررسی ها نیز نشان داد که این دو ژن جدید در ژنوم این دو گونه نیز وجود دارند.

به گفته وی تجزیه و تحلیل روابط خویشاوندی بین سه گونه مذکور بر اساس توالی ژن های تیپ آمیزشی و ژن های جدید کشف شده، نشان داد که سه گونه یاد شده از یک جد مشترک تکامل پیدا کرده اند.

ارزنلو با بیان این که نتایج این بررسی در مجله انجمن میکروبیولوژی امریکا به چاپ رسیده است، افزود: بررسی های تکمیلی در مورد نقش دقیق این ژن ها در چرخه تولید مثل جنسی این گروه از قارچ ها در حال انجام است.