آرشیو چهارشنبه ۳۰ تیر ۱۳۸۹، شماره ۱۹۶۹۷
اخبار ورزشی
۱۳

مجری طرح برنج کشور:ضریب خودکفایی برنج کشور به 81درصد افزایش یافت

مجری طرح برنج کشور گفت: ضریب خودکفایی برنج در کشور به بیش از 81درصد رسیده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، بهمن ناصحی در نشست تخصصی مکانیزاسیون کشاورزی گیلان در حاشیه چهارمین نمایشگاه تخصصی دام و طیور در رشت افزود: در وزارت جهادکشاورزی کتاب «استراتژی های برنج» تدوین و طرح ساماندهی تولید برنج و برنامه های راهبردی این محصول نیز نوشته شده است.

وی با تاکید بر خودکفایی برنج ادامه داد: ضریب خودکفایی برنج در کشور به2/81درصد افزایش یافته که تا مرز خودکفایی کامل این محصول فاصله ای وجود ندارد و براساس فرمول، هر ایرانی در روز یک وعده برنج مصرف می کند که این مقدار 100 گرم است.

ناصحی افزود: براساس برنامه پنجم توسعه که بر محوریت آب است، پیش بینی می شود 4 میلیون تن شلتوک از 620 هزار هکتار اراضی کشاورزی کشور تامین شود.

به گفته وی در برنامه پنجم توسعه بخش کشاورزی با افزایش عملکرد رو به رو می شود که برای تحقق این مهم به مکانیزاسیون نیاز دارد.

مجری طرح برنج کشور افزود: در بخش کشاورزی با بالارفتن سن نیروی کار رو به رو هستیم.

وی اضافه کرد: باید از خرد شدن اراضی کشاورزی جلوگیری کرد و شرایط را برای حضور افراد تحصیل کرده در بخش کشاورزی فراهم آورد.

ناصحی مسئولیت استان های شمالی را در تولید برنج زیاد دانست و خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش جمعیت در سال های آینده و کاهش اراضی زیرکشت، دیگر نمی توان برنج را در هیچ جای دنیا پیدا کرد و استان های گیلان و مازندران که 82 درصد از برنج کشور را تامین می کنند، مسئولیت سنگینی را بر عهده دارند.

ناصحی اظهار داشت: اگر از 620هزار هکتار اراضی کشاورزی کشور کاسته شود دیگر در هیچ جای کشور نمی توان زمین برای کشت ایجاد کرد و ما نیازمند تولید پایدار هستیم و باید برنج را اقتصادی تولید کنیم.