آرشیو یکشنبه ۳ امرداد ۱۳۸۹، شماره ۷۰۴۱
اقتصادی
۴

قدردانی سخنگوی اقتصادی دولت از اصناف برای مشارکت در ارائه اظهارنامه های مالیاتی

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: خوشبختانه سازمان امور مالیاتی و شورای اصناف همکاری خوبی داشته اند و باید همین شیوه همکاری را نیز توسعه و تعمیق بخشند.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت،”سید

شمس الدین حسینی” درباره مالیات اصناف اظهار داشت در بحث مالیات اصناف بیش از یک دهه است با تشکل رسمی اصناف و شورای اصناف کشور تفاهم صورت می گیرد که این تفاهم چند محور دارد. به گفته سخنگوی اقتصادی دولت، ما بدنبال آن هستیم که هزینه های وصول مالیات برای سازمان امور مالیاتی و همچنین برای اصناف کاهش یابد. سازمان امور مالیاتی در اقدامی سازنده در سال جاری اقساط اصنافی که اظهارنامه خود را بصورت الکترونیکی پرداخت کرده اند به نوعی کاهش داد. وی افزود: آن چیزی که امسال با شورای اصناف مورد توافق قرار گرفت رشد15 درصدی مالیات برای هر سه گروه الف، ب و ج است اما در نهایت مالیات باید براساس درآمد واقعی پرداخت شود و بنابراین این تفاهم باید بصورتی انجام شود که در آینده هم قابل استفاده باشد. حسینی گفت: از سال های پیش همواره درصدی از اظهارنامه ها که بصورت خود اظهاری است، مورد بازبینی و رسیدگی قرار می گیرد و این از موارد مورد تفاهم است و هر دو طرف هم بر آن تاکید دارند. وی اکثریت قریب به اتفاق اصناف را خوش حساب دانست و افزود: بیشتر اصناف اطلاعات درست ارائه می کنند البته ممکن است مواردی باشد که در ارائه اطلاعات دقت لازم اعمال نشده باشد، لذا ما با شورای اصناف همه ساله تفاهم کرده ایم که درصدی از پرونده ها را مورد رسیدگی قرار دهیم. وی اظهار داشت براساس تفاهم نامه ای که امسال نیز صورت گرفته است

12 درصد از پرونده های گروه های الف و ب اصناف را رسیدگی کنیم. گروه های الف و ب در مجموع حدود10 درصد کل اصناف کشور و اینها گروه هایی هستند که مکلفند طبق قانون دفاتر رسمی و مستندات خود را نگهداری کنند، بطور مثال گروه الف باید دفتر روزانه و دفتر کل داشته باشد و گروه ب هم باید دفاتر درآمد و هزینه خود را آرشیو کنند.