آرشیو چهارشنبه ۶ امرداد ۱۳۸۹، شماره ۴۵۶۲
قاب کوچک
۱۸
سایه جوانی

ویتامین های انرژی زا

هانیه سماواتی

ویتامین ب شامل گروهی از ریزمغذی هاست که دارای عملکردهای مشابه بوده و در موادغذایی تقریبا یکسانی نیز یافت می شوند. این گروه شامل ویتامین B1 (تیامین)، B2 (ریبوفلاوین)، B3 (نیاسین و نیاسین آمید)، B6، B12، B5، فولیک اسید، بیوتین، کولین و... است.

ویتامین B1 به طور کلی در تولید انرژی خصوصا در مغز مورد استفاده قرار می گیرد. ویتامین B2 و B3 نیز علاوه بر تولید انرژی به تنظیم سوخت و ساز آنتی اکسیدان ها در بدن کمک می کنند.

ویتامین B6 برای ترکیب انتقال دهنده های عصبی در سیستم عصبی مرکزی ضروری است. فولیک اسید نیز برای ترکیب DNA و تقسیم سلولی موردنیاز است. ویتامین B12 برای بسیاری از فرآیندهای بدن لازم بوده و بیوتین برای مورداستفاده قرار گرفتن پروتئین و چربی بدن ضروری است.

این ویتامین ها علاوه بر تولید انرژی، بر عملکرد سیستم گوارش نیز تاثیرگذار بوده و سلامت چشم ها، پوست، مو و اعصاب را ارتقا می دهند. علاوه بر این عملکرد سیستم ایمنی را نیز تقویت کرده و در کاهش استرس فیزیکی و روحی – روانی و دستیابی به آرامش موثرند.

کمبود این گروه از ویتامینها باعث خستگی، عصبی بودن، رنجش پذیری، افسردگی، بی خوابی، سرگیجه و... می شود.

برای برخورداری از خواص یاد شده و کاهش روند افزایش سن باید به دریافت متعادل این ویتامین ها و همچنین جلوگیری از تداخل جذب آنها درون روده توجه داشت.

گروه ویتامین های B حلال در آب بوده و درون بدن ذخیره نمی شوند. از این رو دریافت آنها باید به صورت روزانه باشد. موادغذایی حاوی این گروه ویتامین، شامل تخم مرغ، ماهی، مرغ، دانه سویا، غلات کامل، مغزها، موز، دانه ها و... است.

گفته می شود مصرف مکمل های آن بنابر تجویز پزشک از بروز بیماری آلزایمر جلوگیری کرده و احتمال ابتلابه بیماری های عروقی را کم می کند. همچنین سطح هموکیسیتن را در خون کاهش داده و استرس و اضطراب را تخفیف می دهد. علاوه بر این جریان خون را بهبود بخشیده و به کنترل وزن نیز کمک می کند.