آرشیو پنجشنبه ۷ امرداد ۱۳۸۹، شماره ۱۹۷۰۳
اخبار خارجی
۱۶

واکنش های جهانی در قبال افشای اسناد جنگ افغانستان

واکنش ها نسبت به انتشار اسناد طبقه بندی شده آمریکا در مورد جنگ افغانستان، ابعاد تازه ای گرفت.

به گزارش خبرگزاری ها، شماری از اعضای کنگره آمریکا از «باراک اوباما» رئیس جمهوری این کشور خواستند نیروهای آمریکایی را از پاکستان خارج کند. «دنیس کوسینیچ»، نماینده کنگره در این مورد گفت: دولت آمریکا به پاکستان پول می دهد تا آن را برای آموزش طالبان هزینه کند و عناصر طالبان بتوانند نیروهای ما را بکشند. در اسناد فوق که بیش از 90 هزار سند را شامل می شود، حمایت های همه جانبه از طالبان افغانستان توسط دستگاه اطلاعاتی پاکستان، فاش شده بود. اوباما نیز تلاش کرد اثرات این اسناد را با اظهارات خود کاهش دهد. وی مدعی شد این اسناد چیز تازه ای را فاش نمی کند. در افغانستان نیز مردم در واکنش به انتشار اسناد فوق، خود را برای برگزاری تظاهرات گسترده ضدآمریکایی آماده می کنند. «حامد کرزای» رئیس جمهوری افغانستان نیروهای آمریکایی و ناتو را به کشتار جدید غیرنظامیان متهم و آن را به شدت محکوم کرد. وی گفت: نیروهای ناتو در حملات تازه خود، 26 غیرنظامی را کشتند. کرزای به محل دقیق این حملات اشاره ای نکرد. اما «حمید گل» رئیس سازمان اطلاعات پاکستان، درز اطلاعات فوق را یک نقشه حساب شده از جانب کاخ سفید دانست. در اسناد مذکور از «حمید گل» به عنوان یک فرد تروریست و جنایتکار نام برده شده است.

واشنگتن پست انتشار اسناد محرمانه جنگ افغانستان را به نفع طالبان دانست.

روزنامه انگلیسی «گاردین» پیش بینی کرد، انتشار این اسناد میان آمریکا و متحدانش تنش ایجاد خواهد کرد.

پایگاه اینترنتی «زدویچه» آلمان طی تحلیلی نوشت: مطالب این اسناد مجموعا وضعیت اسف بار و غمناک جنگ افغانستان را به نمایش می گذارند. حزب سوسیال دموکرات آلمان ادامه حضور نیروهای این کشور را به روشن شدن جزئیات این اسناد مشروط کرد. «کوتنبرگ»، وزیر خارجه آلمان نیز قول داد در این مورد تحقیق کند.

انفجار مین با 45 کشته و زخمی

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، دیروز یک دستگاه خودرو مسافربری در ولایت «فراه» افغانستان با مین برخورد کرد.

بر اثر انفجار این مین، 20 تن از سرنشینان خودرو جان خود را از دست دادند و 25 تن دیگر نیز زخمی شدند.

هنوز کسی مسئولیت این انفجار را بر عهده نگرفته است.

از منطقه «ارغنداب» در جنوب افغانستان نیز درگیری میان عناصر طالبان و نیروهای اشغالگر گزارش شد، ولی در مورد تلفات و زخمی های احتمالی این درگیری، خبری نرسیده است.