آرشیو پنجشنبه ۷ امرداد ۱۳۸۹، شماره ۱۹۷۰۳
خانواده
۷

خطر پرتوهای مضر آفتاب برای چشمان کودکان

پرتوهای مضر آفتاب برای چشمان کودکان 10 برابر خطرناک تر از چشمان بزرگسالان است.

به گفته دکتر ابراهیم جعفرزاده پور، عوارض پرتوهای ماورای بنفش در چشم کودکان 10برابر چشم افراد بزرگسال بوده و این ضرورت استفاده از عینک آفتابی برای کودکان را به مراتب بیشتر از افراد بزرگسال نشان می دهد.

شرایط خاص فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی موجود در جامعه دلیلی برای بی توجهی والدین به این امر است. متاسفانه در حال حاضر خانواده ها استفاده از عینک آفتابی برای کودکان را تنها به عنوان یک وسیله تزیینی دانسته و بعضا با تهیه عینک های آفتابی غیراستاندارد برای کودکان، مشکلات و عوارض بیشتری را برای سیستم بینایی آنها ایجاد می کنند.

بر خلاف تصور برخی خانواده ها، کودک یک انسان بزرگ یا اشل کوچک نیست؛ بنابراین عینک های آفتابی یا طبی که والدین کودک استفاده می کنند نمی تواند تنها با ابعاد کوچکتر برای کودک مورد استفاده قرارگیرد، بلکه کودکان نیازهای خاص خود را داشته و می بایست برای برطرف کردن مشکل بینایی آنها در انتخاب فریم، عدسی تصحیح کننده و حتی روند ساخت آنها توجه ویژه به عمل آمده و والدین برای بررسی مشکل بینایی فرزندان خود و همچنین تهیه عینک های آفتابی مناسب به مراکز مجاز که دارای مجوز از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستند مراجعه کنند تا از ایجاد مشکلات آتی و تشدید بیماری آنها جلوگیری به عمل آید.