آرشیو پنجشنبه ۷ امرداد ۱۳۸۹، شماره ۱۹۷۰۳
خانواده
۷

بیماری های ژنتیکی در کشور رو به افزایش است

به گفته سازمان بهزیستی، بیماری های محیطی در بسیاری از کشورها از جمله کشور ما ریشه کن شده اما بیماری های ژنتیکی روز به روز در حال افزایش است.

در حال حاضر بیش از یک هزار نفر از متخصصان در 15 مرکز مشاوره ژنتیک در کشور حضور دارند تا خدمات لازم را به مردم ارائه دهند، اظهار داشت: کشور ما در خاورمیانه از نظر وجود دفاتر مشاوره ژنتیک، حالت منحصر به فردی دارد.

سالانه 10 میلیون کودک با بیماری ژنتیکی متولد می شوند که 90درصد از آنها در کشورهای جهان سوم و 10درصد نیز درکشورهای توسعه یافته هستند.

هزینه درمان این افراد به خانواده ها، دولت و بیمه های این کشورها تحمیل می شود، ادامه داد: برای بیماری های ژنتیکی، سالانه میلیاردها تومان هزینه می شود و بهزیستی از افراد مبتلاحمایت می کند.

هم اکنون آمار مبتلایان به بیماری های ژنتیکی به مرز 20هزار نفر رسیده است، بیماری های محیطی در بسیاری از کشورها از جمله کشور ما ریشه کن شده ولی بیماری های ژنتیکی روزبه روز در حال افزایش بوده و درمان آن تنها در موارد معدودی ممکن است که البته قیمت آن نیز بسیار بالاست به طور مثال یک بیمار ژنتیکی باید هفته ای 3هزار یورو به رگ های خود تزریق کند به همین دلیل باید برای شناسایی این بیماری ها تلاش کرده و در بارداری های بعدی با تشخص ناسالم بودن جنین، بارداری را ختم کنیم.

هم اکنون با انجام طرح غربالگری، تالاسمی کودکان از یک هزار تا یک هزار و 500 به صفر رسیده است. این سیستم در ایران راه اندازی شده و در این زمینه بیش از 10 سال تجربه وجود دارد همچنین قبل از انقلاب تعدادی مرکز علوم پزشکی در استان های بزرگ ایران وجود داشت که هم اکنون در تمام استان های کوچک نیز سرویس های پزشکی در حد استاندارد به بالاخدمات ارائه می دهند.

در کشور ما تعداد معدودی دپارتمان ژنتیک وجود دارد، متاسفانه پزشکان نیز به دلیل سختی کار و عدم وجود سوبسید دولتی، دپارتمان ژنتیک ندارند بنابراین باید در این مورد برای پزشکان تعرفه هایی ایجاد شود همچنین پزشکان به دلیل کم بودن درآمد، وارد عرصه ژنتیک بالینی نمی شوند.

با این حال ژنتیک بالینی در کشور بر دوش مشاورانی است که بهزیستی آنها را آموزش داده و به نقاط مختلف کشور اعزام کرده است ولی با این حال، خدمات ارائه شده مطلوب بوده است.