آرشیو پنجشنبه ۷ امرداد ۱۳۸۹، شماره ۱۹۷۰۳
تصویر روز
۱۰

اثرات سوء تالیفات وارداتی درانیمیشن

یک کارشناس هنرهای تصویری معتقد است تا زمانی که نتوانیم درحیطه کتاب های انیمیشن کارتالیفی صورت دهیم توفیقی درنشر کتاب های انیمیشن، به دست نخواهیم آورد.

«محمد تقی فهیم» سردبیر نشریه تخصصی انیمیشن «پیل بان» منتقد سینما و روزنامه نگار درگفت وگو با «سینما تجربی» گفت: در زمینه کتاب های انیمیشن ابتدا به لحاظ کمی با مشکل مواجه ایم. ما در نشر کتاب های پژوهشی، آموزشی و تحقیقی انیمیشن به نسبت دنیا عقب تر هستیم.

او ادامه داد: درحال حاضر اکثر کتب انیمیشن، ترجمه هستند و در واقع ما مصرف کننده اندیشه های دیگران هستیم! البته تا زمانی که کمبود منابع تالیفی داریم، متون ترجمه نیاز ما را برآورده می کنند، اما در دراز مدت اثرات سوئی خواهند داشت.

او تصریح کرد: به نظرم باید برای استفاده از متون تالیفی پژوهشگران این عرصه، برنامه ریزی دقیقی صورت بگیرد و با استفاده از استعدادی که در ادبیات ما وجود دارد برای چاپ کتب انیمیشن برنامه ریزی کرد.

فهیم با ذکر مثالی در زمینه کتبی که می توان درحیطه کتاب های انیمیشن از آنها بهره برد، گفت: مثلاما می توانیم در زمینه کمیک استریپ با سرمایه گذاری به کمیک استریپ های بومی برسیم. اما لازمه این اتفاق این است که کمیک استریپ ها توسط افراد متخصص تولید شوند.

وی در ادامه اظهار کرد: متونی که برای کمیک استریپ استفاده می شوند باید باز تالیف شوند، نه اینکه متن اصلی بدون کوچکترین تغییری درلابه لای نقاشی های کمیک استریپ قرار بگیرد. اگر کمیک استریپ های بومی با دقت طراحی شوند مطمئنا مخاطب خود را پیدا خواهند کرد.

این منتقد با اشاره به توزیع و تبلیغات نادرست کتابهای انیمیشن ابراز کرد: توزیع کتاب های تخصصی مثل کتاب های انیمیشن اصلامناسب نیست. در بسیاری از شهرستان ها علاقمندان و خوانندگان این کتاب ها نمی توانند کتاب مورد نیاز خود را به آسانی پیدا کنند و با این وضع، مخاطب بالقوه چنین کتاب هایی به راحتی از دست می ر ود. به دلیل ضعف تبلیغات حتی بسیاری از دانشجویان این رشته متوجه نمی شوند به تازگی چه کتابی به بازار وارد شده است.

فهیم بیان کرد: با توجه به این که کتاب های تخصصی و مخصوصا کتاب های انیمیشن به دلیل استفاده از تصاویر متعدد رنگی قیمت بالایی دارند، نیاز است که حتما از خوانندگان پیگیر و جدی حوزه انیمیشن، حمایت شود. چرا که درهمه جای دنیا برای حفظ فرهنگ و ارتقاء هنر چنین هزینه هایی صرف می شود.