آرشیو پنجشنبه ۱۴ امرداد ۱۳۸۹، شماره ۲۹۱۲
اقتصادی
۴

واریز یک میلیون تومان به حساب 232 هزار نوزاد

سخنگوی طرح تامین آتیه مهر امام رضا (ع) گفت: تاکنون برای 232 هزار و 700 نوزاد، حساب بانکی ویژه طرح تامین آتیه فعال شده است.

جمال دامغانیان در مصاحبه با واحد مرکزی خبر با اشاره این که بر اساس تصویب هیات وزیران، از محل بودجه مصوب به حساب بانکی تمام نوزادان متولد اول فروردین 89 یک میلیون تومان واریز می شود، افزود: این مبلغ با نرخ سود بانکی 17درصد، پس از 20سال بدون درنظر گرفتن واریزی های دولت، حدود 30 میلیون تومان می شود.

وی با اشاره به این که دولت در این طرح، یک حساب برای نوزادان و یک حساب برای خانواده افتتاح می کند، گفت: خانواده ها نیز می توانند به صورت ماهانه از 10هزار تا 50 هزار تومان به حساب فرزندشان واریز کنند. سخنگوی طرح تامین آتیه مهر امام رضا (ع) با اشاره به این که از ابتدای امسال تاکنون، حدود 450هزار نوزاد در کشور متولد شده است، افزود: بر اساس اطلاعات دریافتی از سازمان ثبت احوال کشور، برای تمام این نوزادان به صورت آنلاین، حساب بانکی به مبلغ 10 میلیون ریال افتتاح می شود.

دامغانیان گفت: خانواده ها با همراه داشتن شناسنامه و مراجعه به بانک، علاوه بر دریافت رسید واریز یک میلیون تومان به حساب فرزندانشان، می توانند برای خود نیز حساب افتتاح کنند. سخنگوی طرح تامین آتیه مهر امام رضا (ع) درباره برداشت این پول از حساب گفت: حساب دولت تا 20 سال آینده و حساب خانواده نیز تا 18سال، غیرقابل برداشت است.

واریز این مبلغ به حساب نوزادان در حالی صورت می گیرد که محل تامین بودجه آن فروش سهام شرکت های دولتی بوده و هنوز این فروش محقق نشده است. در عین حال با توجه به آن که کل بودجه اختصاص یافته برای این امر 500 میلیارد تومان و تاکنون در سال جاری 450 هزار نوزاد متولد شده اند می توان گفت که حتی در صورت تحقق درآمد حاصل از فروش سهام برای اختصاص به این امر، اعتبار اختصاص یافته برای افتتاح حساب آتیه مهر کودکان در سال 89 را باید پایان یافته تلقی کرد مگر آن که دولت منابع دیگری را برای این برنامه شناسایی کند که آن هم نیازمند مصوبه مجلس شورای اسلامی است.