آرشیو دوشنبه ۱۸ امرداد ۱۳۸۹، شماره ۷۰۵۳
گزارش
۶

ورود سالانه 15 هزار کانتینر سیگار قاچاق به ایران

حمیدرضا معدنی

امتناع شرکت دخانیات از چاپ تصاویر هشدار دهنده بر روی پاکتهای سیگار جای انتقاد دارد. با اجرای پروتکل کنترل قاچاق سیگار می توان راه ورود سالانه 15 هزار کانتینر سیگار قاچاق را به کشور مسدود کرد.

با توجه به ماده 5 قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات، استفاده از تصاویر هشدار دهنده بر روی پاکتهای سیگار الزامی است اما شرکت دخانیات همکاری لازم را ندارد.این در حالی است که براساس آیین نامه قانون مبارزه با دخانیات، برچسب هشدار دهنده روی جلد سیگارها هر 6 ماه یکبار باید تغییر کند.

از سال 86 تا کنون تنها از یک تصویر هشدار دهنده بر روی جلد سیگارهای تولید داخل استفاده شده است.

مدیرعامل سابق شرکت دخانیات گفته بود این تصاویر باعث شده مصرف سیگارهای تولید داخل کاهش پیدا کند و افراد سیگاری به سمت سیگارهای قاچاق بروند.در حالی که بررسی ها و نظرسنجی ها نشان می دهد این تصاویر باعث ترک سیگار درصدی از افراد مصرف کننده مواددخانی در جامعه شده است. 4 هزار نوع ماده خطرناک و سمی در سیگار وجود دارد. آمونیاک، نیکل، نیکوتین، نیتریت، قطران، نیکل، آرسنیک، کرزول، بنزوپیرن و... از جمله مواد خطرناک و سرطان زایی هستند که در سیگار وجود دارد.بر اساس اعلام وزارت بهداشت، کارگروه مشترک بین وزارت بهداشت و شرکت دخانیات دو تصویر جدید برای درج روی پاکت سیگارها پیشنهاد داده که با تصویب نهایی یکی از آنها این برچسب جدید بر روی پاکت سیگارهای تولید داخل و سیگارهای وارداتی مجاز درج خواهد شد.6 پروتکل برای کنترل قاچاق سیگار در کشور تدوین و تعریف شده است که این پروتکل را به همه سازمانها فرستاده ایم و معتقدیم که می توان از ورود 15 هزار کانتینر سیگار قاچاق در سال به کشور جلوگیری کرد.

*دبیر اجرایی جمعیت مبارزه با دخانیات