آرشیو چهارشنبه ۲۷ امرداد ۱۳۸۹، شماره ۴۵۸۰
اجتماعی
۴

تنزل درجه بیمارستان های بدون تخت روانپزشکی در سال آینده

گروه اجتماعی درجه ارزشیابی بیمارستان هایی که تا پایان امسال 10درصد تخت های خود را به بخش روانپزشکی اختصاص ندهند در سال 90 کاهش می یابد.

به گزارش خبرنگار «ایران»، معاون درمان وزیر بهداشت و درمان با بیان این مطلب در مراسم گشایش دومین بخش سایکوسوماتیک و بخش روانپزشکی استاندارد کشور گفت: براساس قانون باید 10درصد تخت های روانپزشکی بیمارستان های عمومی به تخت های روانپزشکی اختصاص یابد، براین اساس سال گذشته در بخشنامه ای بر توسعه این تخت ها تاکید و این بخشنامه 6 ماه قبل ابلاغ شد.

دکتر حسن امامی رضوی تاکید کرد: براین اساس بیمارستان ها تا پایان امسال برای تجهیز تخت های روانپزشکی فرصت دارند که در صورت اجرا نکردن این قانون پس از ارزیابی در سال 89، از درجه همه بیمارستان هایی که تخت روانپزشکی نداشته باشند از سال 90 کاسته می شود.وی افزود: براین اساس با کاهش درجه ارزشیابی، درآمد این بیمارستان ها هم کاهش می یابد، به عبارتی درآمد تخت – روز بیمارستان درجه یک دولتی از 23 هزار تومان به 15 هزار تومان می رسد.

وی همچنین با اعلام برنامه جامع وزارت بهداشت برای مراقبت از بیماران روانی در خارج از بیمارستان ها گفت: در نظر داریم برنامه های پیشگیری، درمان و بازتوانی بیماران روانی را در منزل و در کنار خانواده در قالب برنامه های مدونی انجام دهیم که این اقدام با راه اندازی رشته روانشناسی بالینی، افزایش تعداد روانپزشکان و انجام مشاوره های ضروری امکانپذیر خواهد بود.

وی با اشاره به این که حدود 9 هزار تخت روانی در کشور وجود دارد، اظهار کرد: بار بیماری های روانی در کشور بالااست، به طوری که افسردگی میان زنان دومین و بین مردان سومین بار بیماری محسوب می شود، بر این اساس ضروری است تا تخت های روانپزشکی 50 درصد افزایش یابد.

بخش سایکو سوماتیک بیمارستان آیت الله طالقانی با 24 تخت ویژه زنان و مردان علاوه بر 18 تخت روانپزشکی موجود در این بیمارستان گشایش یافت.