آرشیو پنجشنبه ۲۸ امرداد ۱۳۸۹، شماره ۱۹۷۲۱
اخبار خارجی
۱۶

ایاد علاوی از دیدار با نمایندگان جریان صدر خبر داد

رهبر ائتلاف «العراقیه» عراق اعلام کرد که وی با نمایندگان جریان «صدر» دیدار و در مورد تشکیل دولت آینده با آنها گفت وگو کرده است.

به گزارش پایگاه اینترنتی روزنامه «القدس العربی»، «ایاد علاوی» سه شنبه به خبرنگاران گفت که وی دوشنبه با دو تن از رهبران جریان «صدر» دیدار کرد. به گفته وی، در این دیدار در مورد نحوه تشکیل ائتلاف جدید و شکل گیری دولت آینده گفت وگو شده است. علاوی که عصر سه شنبه با خبرنگاران سخن می گفت، افزود که این دیدارها در آینده ادامه خواهد یافت. ظاهرا علاوی با شخص «مقتدا صدر» رهبر اصلی جریان صدر دیداری نداشته است و نام دو تن از کسانی که علاوی با آنها دیدار و گفت وگو کرده نیز ذکر نشده است.

به اعتقاد کارشناسان، دو جریان مذکور از لحاظ گرایشات سیاسی و عقیدتی، بیشترین فاصله را در میان سایر گروه با یکدیگر دارند و علت دیدار نیز سرخوردگی هر دو جریان مذکور از جریان «دولت قانون» تحت رهبری «نوری مالکی» است. مالکی اخیرا العراقیه را یک جریان متعلق به سنی ها دانست و العراقیه نیز در واکنش به آن، مذاکرات با دولت قانون را متوقف کرد. صدری ها نیز بارها اعلام کرده اند نخست وزیری مالکی در دولت آتی را نمی پذیرند. جریان صدر 40 کرسی و العراقیه نیز 91 کرسی در پارلمان دارد.

دولت قانون در آخرین موضعگیری خود، اعلام کرده است که العراقیه از گفت وگو گریزان است و از هرگونه تعهدات شانه خالی می کند.

یک نماینده مجلس اعلای اسلامی عراق تحت رهبری «عمار حکیم» نیز خواستار تشکیل هرچه سریعتر دولت در عراق شده است.

مسئله عقب نشینی

آمریکا پایگاه هوایی «بلد» در شمال بغداد را به نیروهای عراقی تحویل داد. تحویل این پایگاه در چارچوب قرارداد امنیتی بغداد - واشنگتن انجام گرفت. طبق این قرارداد، واشنگتن باید تا پایان سال 2011 همه نیروهای نظامی خود را از عراق خارج کند. «بیل برتون»، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد این قرارداد به طور کامل و مطابق برنامه انجام می شود. «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا، نیز گفت، انفجارها، خروج را به تاخیر نمی اندازد. خبر دیگر از عراق اینکه، انفجار بمب در شهر تکریت، به مرگ دو نیروی امنیتی عراقی انجامید.