آرشیو شنبه ۶‌شهریور ۱۳۸۹، شماره ۱۹۷۲۸
اخبار خارجی
۱۶

رهبر کره شمالی با خودرو به پکن رفت

منابع خبری از سفر رهبر کره شمالی به چین بنا به دلایل نه چندان معلوم خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری ها، «کیم جونگ ایل»، رهبر کره شمالی صبح روز گذشته با همراهی کاروانی متشکل از 30 خودرو راهی «پکن»، پایتخت چین شد.

به نوشته رسانه های کره جنوبی این سفر ناگهانی احتمالابا هدف جلب کمک های مالی پکن برای بازسازی ویرانی ها و خسارات وارده به این کشور به خاطر وقوع سیل ویرانگر هفته گذشته صورت گرفته است.

«زمینه سازی برای انتقال قدرت، گفت وگو بر سر بازگشت پیونگ یانگ به گفت وگوهای شش جانبه»، از دیگر مواردی است که رسانه ها در تحلیل علل انجام این سفر به آن پرداخته اند.

رهبر کره شمالی طی سال های 2000، 2004 و 2006 نیز به چین سفر کرده و این سفر نیز دومین دیدار وی طی سه ماه اخیر محسوب می شود.

همزمان با انتشار این گزارش، خبری نیز از موفقیت «جیمی کارتر»، رئیس جمهور سابق آمریکا برای آزادی یک شهروند آمریکایی زندانی در کره شمالی منتشر شد. به نوشته رسانه های کره شمالی، جیمی کارتر پس از دیدار با «کیم یونگ»، فرد شماره دو کره شمالی «مالی گومز» 31 ساله را که 25 ژانویه 2010 به جرم ورود غیرقانونی به خاک کره دستگیر و به 8 سال حبس با اعمال شاقه متهم شده بود، همراه خود به آمریکا برد.

براساس این گزارش، در این دیدار «یونگ» همچنین از تمایل پیونگ یانگ برای بازگشت مجدد به گفت وگوهای شش جانبه خبر داد. مذاکرات شش جانبه پکن خردادماه سال گذشته به دلیل محکومیت آزمایشات موشکی کره شمالی از سوی شورای امنیت به بن بست کشیده شد.هنوز مشخص نیست که رهبرکره شمالی در پکن با چه مقامی دیدار کرده است.