آرشیو شنبه ۶‌شهریور ۱۳۸۹، شماره ۱۹۷۲۸
اقتصادی
۴

افزایش 2 برابری قیمت موادغذایی در روسیه

در پی افزایش دمای هوا و گرمای بی سابقه در روسیه، بهای موادغذایی اساسی و استراتژیک در این کشور دو برابر شد.

به گزارش شبکه بین المللی خبر، با توجه به ممنوعیت صادرات غلات از روسیه، بهای گندم سیاه، بلغور جو، برنج و شیر در روسیه در مقایسه با هفته گذشته دو برابر افزوده شده است.

هرچند کمبود غلات باعث نگرانی شهروندان روسی شده و اعتراض آنها را برانگیخته است، با این حال توزیع کنندگان موادغذایی اعلام می کنند در افزایش قیمت ها نقشی ندارند.

برخی فروشندگان ارزاق عمومی در مسکو علت گرانی موادغذایی را عمده فروشان بیان کرده و می افزایند: آنان برخی کالاها را با قیمت بیشتر می فروشند.

در حالی که دولت روسیه تهدید کرده است بطور جدی با سوداگران برخورد می کند، عمده فروشان هرگونه نقشی را در افزایش قیمت ها تکذیب می کنند.

یک مسئول مرکز توزیع عمده کالادر روسیه هم معتقد است؛ تولیدکنندگان مقصرند زیرا آنها با مطرح کردن مسئله خشکسالی و کمبود برداشت بطور مصنوعی قیمت ها را بالابرده اند.با این حال میزان برداشت محصولات کشاورزی امسال در روسیه در مقایسه با سال های پیش به یک سوم خواهد رسید.به گفته تحلیل گران؛ مصرف کنندگان روسی باید به طور مداوم منتظر افزایش قیمت موادغذایی باشند.

رشد اقتصادی آمریکا زیر یک درصد

استاد دانشگاه نیویورک که به درستی وقوع بحران مالی جهان در سال 2007 را پیش بینی کرده بود تاکید کرد: رشد اقتصادی آمریکا در سه ماه سوم امسال به کمتر از یک درصد خواهد رسید.

نوریل روبینی در مصاحبه با بلومبرگ تصریح کرد؛ احتمال وقوع مجدد بحران مالی و رکورد اقتصادی در آمریکا بیش از 40 درصد است. به نظر من رشد اقتصادی آمریکا در سه ماه دوم 2010 در بهترین حالت به 2/1 درصد رسیده است که این رقم بسیار کمتر از رقم 4/2 درصدی است که وزارت بازرگانی آمریکا پیش از این اعلام کرده است.

وی افزود: رشد اقتصادی آمریکا در شش ماه دوم 2010 بی شک کمتر از شش ماه نخست خواهد بود. دولت آمریکا تاکنون 814 میلیارد دلار از منابع مالی طرح نجات اقتصادی را هزینه کرده است ولی سیستم مالی این کشور هنوز با چالشهای زیادی روبرو است.

براساس نظرسنجی بلومبرگ رشد اقتصادی آمریکا طی سه ماه دوم 2010 به کمتر از 4/1 درصد رسیده است.قرار است وزارت بازرگانی آمریکا نیز گزارش خود در مورد رشد اقتصادی این کشور در سه ماه دوم را اصلاح کند.