آرشیو شنبه ۶‌شهریور ۱۳۸۹، شماره ۱۹۷۲۸
اقتصادی
۴

وزیر جهاد کشاورزی: ایران امسال هم در تولید گندم خودکفا شد

وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: با تولید 5/14 میلیون تن گندم در کشور، امسال ایران در این زمینه خودکفا و علاوه بر این به صادرکننده گندم نیز تبدیل شد.

«صادق خلیلیان» پنج شنبه شب در جریان بازدید از طرحهای کشاورزی در دامغان به خبرنگاران گفت: تاکنون از این مقدار گندم تولیدی 10 میلیون و 500 هزار تن آن خریداری شده است و پیش بینی می شود این رقم به بیش از 11 میلیون تن نیز برسد.

وی با بیان اینکه میزان خرید امسال 20 درصد نسبت به سال قبل افزایش دارد، افزود: این در حالی است که در کشورهای دیگر از جمله روسیه میزان تولید گندم کاهش یافته است.

وی اظهار داشت: این امر موجب شده که ایران نیز به عنوان یکی از تولیدکنندگان گندم متقاضی برای خرید محصول در جهان داشته باشد.

خلیلیان تولید این مقدار تولید گندم را در کشور رکورد جدیدی دانست و افزود: قیمت جهانی گندم در جهان به بیش از 300 دلار در هر تن رسیده است.

وی گفت: هزینه ای که برای واردات گندم از خارج صرف می شد با رسیدن به خودکفایی صرف کشاورزان می شود.

وزیر جهاد کشاورزی میزان خرید جو در کشور را در سال جاری یک میلیون و 450 هزار تن اعلام کرد و افزود: در محصولات باغی نیز به دلیل عرضه مستقیم کشاورزان دخالتی برای خرید صورت نگرفته و خرید تضمینی همچنان به عنوان پشتوانه برای این بخش فعال است.