آرشیو پنجشنبه ۱۸‌شهریور ۱۳۸۹، شماره ۲۱۷۳
صنعت و معدن
۳

افزایش واردات گاز از ترکمنستان

معاون مدیر عامل شرکت ملی گاز از امضای قرارداد جدید گازی با ترکمنستان در آینده ای نزدیک خبر داده و می گوید: واردات گاز از ترکمنستان به 20 میلیارد متر مکعب در سال افزایش می یابد.

«مصطفی کشکولی» در گفت وگو با «مهر» گفت: سال گذشته با امضای قراردادی میزان واردات سالانه گاز طبیعی از ترکمنستان به 14 میلیارد متر مکعب رسید، اما در مذاکرات جدید با ترکمنستان قرار است این میزان به 20 میلیارد مترمکعب در سال افزایش یابد. واردات گاز طبیعی ایران از ترکمنستان از سال 1374 و به دنبال انعقاد قراردادی 25 ساله آغاز شد.

بر این اساس ترکمنستان در قالب این قرارداد متعهد شد تا صدور گاز به ایران را با قیمت ثابت و به تدریج تا سقف سالانه 8 میلیارد متر مکعب افزایش دهد، ضمن اینکه این کشور در سال 2007 میلادی نیز متعهد شد سالانه 14 میلیارد متر مکعب گاز به کشورمان تحویل دهد.

همچنین «کشکولی» در گفت وگو با «شانا» با اشاره به تفاهم نامه صدور روزانه 5 تا 10 میلیون مترمکعب گاز به عراق، گفت: با توجه به گفت وگوهای انجام شده با مقام های عراقی، پیش بینی می شود استان ایلام نقطه آغاز صدور گاز ایران به عراق باشد.

وی افزود: خوزستان، ایلام و کردستان، گزینه های مطرح برای صادرات گاز ایران به عراق هستند، اما گفت وگوهای انجام شده با مقام های عراقی موید این موضوع است که گاز ایران با خط لوله ششم سراسری وارد خاک عراق خواهد شد.