آرشیو سه‌شنبه ۲۳‌شهریور ۱۳۸۹، شماره ۲۹۴۳
سیاسی
۲

نقض حقوق بشر در کشور مدعی حقوق بشر

رئیس کمیته حقوق بشر مجلس گفت: این کمیته در اولین جلسه خود پرونده «ترزا لویس» را که از سوی دادگاه آمریکا محکوم به اعدام شده است، بررسی می کند.

زهره الهیان در گفتگو با فارس، با بیان این که خانم ترزا لویس به اذعان دادگاه آمریکا، نارسایی ذهنی دارد، گفت: ما از جوامع بین الملل و همچنین از کشورهای مدعی حقوق بشر می خواهیم تا از اعدام این خانم جلوگیری کنند، زیرا وی نارسایی ذهنی داشته و توانایی تشخیص خوب و بد را از یکدیگر نداشته است.

ترزا لویس که همراه دخترش و 2 مرد در سال 2002 مرتکب قتل همسر و فرزند همسرش شد، در انتظار حکم اعدام خود در تاریخ 23 سپتامبر است. این نخستین بار طی 5 سال گذشته است که یک زن طی حکم قضایی دادگاه آمریکا محکوم به مرگ می شود. وی و دختر 16 ساله اش از دو فرد غریبه خواستند که جولیان لویس 51 ساله و چارلز لویس 25 ساله را بکشند. گویا در صورت مردن این افراد، بیمه 250 هزار دلار به ترزا پرداخت می کرد.

طبق تحقیقات انجام شده، مشخص شد که خود او در صحنه قتل حضور داشته و شاهد جنایت بوده است. دو فرد مذکور طبق حکم دادگاه به حبس ابد محکوم شدند. دختر 16 ساله ترزا نیز به 5 سال زندان محکوم شد.

طبق گزارش خبرگزاری ها، او در لیست اعدامی های دادگاه ایالت ویرجینیا قرار دارد.

با این وجود روان شناسان آمریکایی که ترزا لویس را به لحاظ ذهنی ارزیابی کرده اند، اعلام کردند که این زن به علت نارسایی ذهنی به تنهایی قادر نیست از عهده وظایفی ساده چون تهیه یک فهرست خرید خواروبار برآید.

به نوشته روزنامه آمریکایی هافینگتون پست، کارشناسان روان شناس قضایی از نظر ذهنی لویس را تست کرده و اعلام کرده اند که ترزا نوعی اختلال شخصیت وابسته دارد و به علت این نارسایی به تنهایی قادر نیست حتی از عهده وظایف ساده چون تهیه یک فهرست خرید خواروبار برآید.