آرشیو سه‌شنبه ۲۳‌شهریور ۱۳۸۹، شماره ۲۹۴۳
فرهنگ و هنر
۵

ایرانی ها سال 90 بیشتر کتاب می خوانند

«میزان سرانه مطالعه ایرانیان در سال 90 یک و نیم برابر افزایش خواهد داشت.» این جمله را مدیرکل پژوهش و آموزش نهاد کتابخانه های عمومی کشور می گوید.

جلال غفاری با اشاره به اهداف بلندمدت این نهاد به «جام جم» می گوید: هدف اصلی و بلندمدت نهاد کتابخانه‎های عمومی کشور، 10 برابر شدن سرانه مطالعه سال پایه (1389) در سال 1404 است.

به گفته او، بر اساس مصوبه برنامه راهبردی نهاد کتابخانه های عمومی، امسال سنجشی از سرانه مطالعه انجام می شود و سپس بر اساس سرانه مطالعه سال 89 برای رشد 5/1 برابری آن در سال 90 اقدام می شود.

غفاری درباره معیارهای افزایش 5/1 برابری این میزان در سال 90 می گوید: «عضوگیری مناسب، ارائه خدمات مناسب، سیاست های اشاعه، اجرای طرح کتاب من و سند نهضت مطالعه مفید از جمله دلایلی است که باعث افزایش میزان سرانه مطالعه ایرانیان در سال 90 خواهد شد.»

میزان سرانه مطالعه در ایران همواره یکی از موارد مناقشه برانگیز در میان مسوولان فرهنگی بوده است. این میزان از 2 دقیقه در روز آغاز شد و حتی به 70 دقیقه در روز هم رسید.

غفاری با اشاره به این آمار متناقض می گوید: احتساب میزان سرانه مطالعه در ایران متولی خاصی ندارد، اما معتبرترین تحقیقات انجام شده در سال 87 در وزارت ارشاد انجام شد که میزان سرانه مطالعه ایرانیان به غیر از کتاب های درسی، ادعیه و رسانه های دیجیتال در سال 87، 18 دقیقه است. با این حساب و با توجه به اظهارات مدیرکل پژوهش و آموزش نهاد کتابخانه های عمومی میزان سرانه مطالعه ایرانیان در سال 90 به رقم تازه 27 دقیقه خواهد رسید.