آرشیو سه‌شنبه ۲۳‌شهریور ۱۳۸۹، شماره ۲۹۴۳
دانش
۱۲

سوخت های جلبکی

مهندسان و دانشمندان در بحث تولید زیست سوخت ها از منابع غیرخوراکی مانند ریزجلبک ها به دنبال رسیدن به 3 هدف اساسی هستند:کارایی، تولید اقتصادی مقرون به صرفه و دوام اکولوژیکی.

اکنون محققان شیمی و زیست داروی دانشگاه سیراکیوس فرآیندی را کشف کرده اند که نویدبخش گام های رو به جلو در جهت تحقق و به انجام رساندن 3هدف فوق الذکر است.

در این روش با استفاده از نانوبیوتکنولوژی و دستکاری جلبک ها توسط ذرات نور، سرعت رشد جلبک ها افزایش می یابد. جلبک ها منابعی هستند که در تولید سوخت های زیستی مورد استفاده قرار می گیرند.

به کمک فتوسنتز شتاب یافته و کوچک ترین تغییر در منابع اکولوژیکی مورد نیاز سرعت رشد جلبک ها افزایش می یابد. این تحقیق در نشریه طبیعت (آگوست 2010) به چاپ رسیده است. در حقیقت متخصصان زیست رآکتوری جدید برای ارتقای رشد جلبک ها ابداع کرده اند. در این روش محققان از نانوذراتی استفاده کرده اند که به صورت گزینشی نور آبی از خود ساطع کرده و سوخت و ساز جلبک ها را ارتقا می دهند. هنگامی که بهترین ترکیب نور و ذرات تعلیق شده به دست آید محققان قادرند که رشد جلبک نمونه را تا 30درصد بیشتر از حالت عادی افزایش دهند.

جلبک ها تری گلیسیرید تولید می کنند که ترکیبی از گلیسیرین و اسیدهای چرب است. از آنجایی که گلیسیرین یک فرآورده فرعی ارزشمند است و اسیدهای چرب قابل تبدیل به زیست دیزل است زیست شناسان ملکولی فعالانه به دنبال یافتن راهی برای مهندسی بهینه زنجیره ای جلبک ها جهت تولید سوخت های زیستی هستند.

ارتقای رشد نورگرایانه چنین موجوداتی به معنای افزایش باروری جلبک ها و نتیجتا افزایش مواد اولیه مورد نیاز تولید سوخت است. تا امروز این تحقیق یکی از اولین پروژه های اکتشافی در رابطه با به کارگیری نانوبیوتکنولوژی در ارتقای رشد جلبک هاست. افزایش سرعت رشد جلبک ها خارج از محدوده ای تولید سوخت های زیستی هم دارای مزایای فراوانی است. از این کشف می توان در تولید حسگرهای محیطی برای سیستم های هشداردهنده ای اکولوژیکی استفاده کرد.