آرشیو یکشنبه ۴ مهر ۱۳۸۹، شماره ۴۶۱۰
دانش
۵

ساخت روبات زیردریایی برای ماموریت های زیر آب

رئیس گروه مکاترونیک دانشگاه آزاد قزوین از تلاش محققان این دانشگاه برای ساخت روبات زیردریایی با قابلیت استفاده در ماموریت های زیردریا در سکوهای نفتی دریایی، لوله های انتقال نفت و گاز و خطوط مخابراتی زیرآب و انجام کاوش ها و مطالعات دریایی خبر داد.

دکتر علیرضا محمدشهری خاطرنشان کرد: روبات های زیردریایی شاخه خاصی از اجسام متحرک هستند که زیر آب حرکت می کنند و با نام «ROV» شناخته شده اند.

وی تصریح کرد: زیردریایی معمولی محفظه ای دربسته داشته و با فشارهوا و... شناوری خود را حفظ می کند، اما روبات های زیردریایی، این گونه نبوده و شبیه روبات های ساده روی زمین هستند و به عبارتی پیچیدگی زیردریایی های معمولی را ندارند. مسئول لیگ روبات های امدادگر مسابقات ربوکاپ آزاد ایران با اشاره به ساختار تشکیل دهنده روبات های زیردریایی اظهار داشت: روبات های زیردریایی معمولا با شش موتور کار می کنند که دو موتور برای تنظیم ارتفاع جسم متحرک و چهار موتور دیگر با زاویه و شکل خاصی بر روی وسیله سوار است که می تواند در سطح افقی، جلو، عقب و یا چرخشی حرکت و در هر نقطه کنترل شود؛ بنابراین ساختار به نسبت ساده ای دارد که دارای یک فریم است که موتور، سنسور و تجهیزات سیستم عملگر بر روی آن قرار دارد، همچنین این سیستم بایستی یک کنترل خودکار داشته باشد که اگر در مواقعی با مانع یا جسمی برخورد کرد این قابلیت را داشته باشد که به صورت خودکار از برخورد با آن خودداری کند. محمدشهری تصریح کرد: به این ترتیب روبات باید قادر باشد حین ماموریت با سیستم کنترل خودکار به هدف برسد، البته در کنار آن اپراتوری وجود دارد که توسط آن نیز کنترل می شود، اما به هر ترتیب باید ویژگی خودکار بودن برای آن در نظر گرفته شود.

وی در خصوص کاربردها و موارد استفاده روبات های زیردریایی خاطرنشان کرد: کاربرد روبات های زیردریایی بیشتر در صنایع نفتی، سکوهای نفتی، لوله های انتقال نفت و گاز، کابل های مخابراتی و انجام تحقیقات زیست محیطی و مطالعات تحقیقاتی برای سدها، بازرسی های دوره ای و موردی، تعمیر و نگهداری و پاکسازی است.