آرشیو یکشنبه ۴ مهر ۱۳۸۹، شماره ۴۶۱۰
دانش
۵
علم روز

بالارفتن از پله، عمر را کوتاه می کند

دانشمندان ثابت کردند بخشی از نظریه نسبیت اینشتین در مقیاس های انسانی نیز صحت دارد؛ هر چه ارتفاع شما بیشتر باشد زودتر پیر می شوید. محققان یکی از بخش های نظریه نسبیت اینشتین را در مقیاس انسانی به اثبات رساندند و نشان دادند هر چه فاصله انسان از زمین بیشتر شود، گذشت سریع زمان درباره انسان نیز صدق خواهد کرد. این به آن معنی است که حتی اگر در طبقه آخر یک آسمانخراش زندگی کنید نیز نسبت به زمانی که در یک خانه روستایی زندگی می کنید، سریع تر سالخورده خواهید شد زیرا نیروی گرانش در ارتفاع ضعیف تر شده و زمان سریع تر می گذرد.

این کشف توسط دانشمندان امریکایی صورت گرفته و نظریه ای که برای اولین بار توسط اینشتین مطرح شد را تایید می کند. در این نظریه آمده است زمانی که ساعت ها از زمین فاصله بگیرند به دلیل ضعیف شدن نیروی گرانش سریع تر کار می کنند. با وجود این که این ایده از سال ها پیش پذیرفته شده بود اکنون برای اولین بار امکان اندازه گیری آن با دقتی بالافراهم آمده است.

فیزیکدانان موسسه ملی استاندارد و تکنولوژی با استفاده از یک جفت از دقیق ترین ساعت های جهان به سادگی نشان دادند حرکت ساده بالارفتن از پله ها می تواند منجر به گذشت سریع تر زمان شود. بر اساس این آزمایش ساده، در صورتی که یکی از ساعت ها تنها یک طبقه بالاتر از ساعت دیگری قرار بگیرد، سرعت حرکت آن مقداری به اندازه بخشی کوچک از ثانیه بیشتر از ساعت پائینی خواهد بود. بر این اساس بالارفتن از چند پله می تواند 90 میلیاردم یک ثانیه را از عمر 79 ساله یک فرد کم کند. با رفتن به ارتفاع سه متری از یک ساختمان نیز 900 میلیاردم از ثاینه از عمر فرد با سرعت بیشتری سپری خواهد شد.همچنین در صورتی که مجبور باشید بقیه عمر خود را در آخرین طبقه از ساختمان 102 طبقه ای و 381 متری «امپایر استیت» سپری کنید 104 میلیاردیم از ثانیه را از دست خواهید داد.