آرشیو یکشنبه ۴ مهر ۱۳۸۹، شماره ۴۶۱۰
بین الملل
۶

توافق فتح و حماس برای تحقق آشتی ملی

گروه بین الملل دو جنبش فلسطینی حماس و فتح در یک دیدار دوستانه در دمشق درباره حل وفصل مشکلات موجود در روابط خود توافق کردند و گامهای مهمی درباره آشتی ملی فلسطین برداشتند.

بر اساس بیانیه مشترک دو جنبش که توسط «موسی ابومرزوق» معاون رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس خوانده شد، دو جنبش درباره بسیاری از نقاط اختلاف و برگزاری یک نشست قریب الوقوع میان دو طرف برای دستیابی به توافق های نهایی با تمام گروه های فلسطینی به توافق رسیدند. به گزارش الجزیره، ابومرزوق افزود: در این نشست درباره امضای سند آشتی ملی در مصر و الزام آور بودن توافق های صورت گرفته، لاینفک بودن این توافق ها از روند اجرای سند آشتی ملی و پایان دادن به شکاف داخلی موجود تاکید شد. این توافق ها پس از دیدار «خالد مشعل» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس با یک هیات از جنبش فتح به ریاست «عزام الاحمد» صورت گرفت.

«عزت الرشق» عضو دفتر سیاسی حماس گفت: قرار است دو طرف ماه آتی، پیش از رفتن به قاهره و امضای سند آشتی ملی با یکدیگر دیدار کنند. این درحالی است که محمود عباس (ابومازن) رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین ضمن شروع مذاکره مستقیم با صهیونیست ها در نیویورک با هیلاری کلینتون دیدار کرد.

جفری فلتمن معاون وزیر امور خارجه امریکا در امور خاور نزدیک اعلام کرد:«مذاکرات در حال حاضر بسیار فشرده است.» وی افزود: «ما از اسرائیل می خواهیم تعلیق را تمدید کند و همچنین به فلسطینی ها تاکید کرده ایم که خروج از گفت وگوها به نفع آنها نیست.»