آرشیو یکشنبه ۴ مهر ۱۳۸۹، شماره ۴۶۱۰
صفحه آخر
۲۸
ترین ها

کم مصرف ترین خودروهای جهان

برنده امسال رقابت ایکس پرایز، رقابتی که سالانه با هدف ارائه خودروهایی جدید با توانایی کاهش نیاز به مصرف سوخت های نفتی و بهبود شرایط آب و هوایی برگزار می شود، خودروی سبک وزن و کم مصرف ادیسون 2 است که مصرف آن در 100 کیلومتر 29/2 لیتر گاز است.

حضور در رقابت بزرگی مانند رقابت ایکس پرایز و بردن جایزه 5 میلیون دلاری آن نیازمند دستیابی خودروها به سطح مصرف سوختی برابر 35/2 لیتر در 100 کیلومتر است در حالی که امکان استفاده از آنها در زندگی روزمره نیز وجود داشته باشد.

خودرویی که در این دور از رقابت ایکس پرایز به عنوان خودروی برتر انتخاب شد، سبک وزن ترین خودرویی بود که در رقابت حضور داشت. خودروی ادیسون 2، وزنی برابر 376 کیلوگرم داشته و میزان مصرف سوخت آن 29/2 لیتر در 100 کیلومتر است. تمامی خودروهای سبک وزن از موتور یک سیلندری 250 سی سی احتراقی توربو استفاده می کنند اما ادیسون 2 از موتوری با قدرت 40 اسب بخار برخوردار است که سرعت آن را به بالاتر از 161 کیلومتر بر ساعت رسانده و می تواند با یک مخزن سوخت اتانول E-85 مسافتی در حدود 966 کیلومتر را طی کند.

دلیل برترشدن این خودرو در رقابت امسال ایکس پرایز بهره وری بشدت بالادر مصرف سوخت، وزن کم و ویژگی های آیرودینامیکی آن بیان شده است.

به گفته تیم سازنده ادیسون 2، احتمال این که تولید انبوه نسخه تجاری این خودرو به صورت هیبریدی یا کاملا الکتریکی باشد، وجود دارد. یکی از مشکلاتی که اکنون استقبال از نسخه تجاری این خودروها را تهدید می کند، ظاهر غیر عادی خودرو است که به منظور کمتر کردن وزن و بالابردن ویژگی های آیرودینامیکی آن به وجود آمده است.