آرشیو شنبه ۱۰ مهر ۱۳۸۹، شماره ۴۶۱۵
ایران زندگی
۱۵
اشاره

پیشگیری از شایع ترین بیماری ها با بهترین انتخاب

بطری های استیل و شیشه ای مناسب ترین گزینه برای نگهداری آب است. اکثر مردم هنگامی که قصد خروج از خانه را دارند ترجیح می دهند آب آشامیدنی همراه خود داشته باشند. جنس ظروف مخصوص نگهداری آب که از وسایل ضروری برای ورزشکاران نیز است به لحاظ حفظ کیفیت آب و میزان خنک نگه داشتن آن اهمیت زیادی دارد.

پژوهش های بسیاری حاکی از آن است، ظروف پلاستیکی به دلیل دارابودن بیسفنول برای نگهداری آب مناسب نیست زیرا این ماده شیمیایی پس از ورود به بدن خطر ابتلابه سرطان سینه و بدخیمی پروستات را در مردان افزایش می دهد.

بیسفنول A که در ترکیب بطری های پلاستیکی و حتی شیشه های شیر پلاستیکی مورد استفاده قرار می گیرد، به عنوان مختل کننده عملکرد غدد درون ریز شناخته شده و باعث اختلال عملکرد تخمدان و دستگاه گوارش می شود.

صدمه زدن به بطری هنگام آب ریختن یکی دیگر از معایب بطری های پلاستیکی است در حالی که بطری های شیشه ای و فلزی چنین خصوصیتی ندارند. از سوی دیگر محفظه داخلی بطری های شیشه ای قابل مشاهده بوده و به همین دلیل میزان آب باقی مانده در آن آشکار است.

وزن سبک بطری های استیل مزیتی است که آن را به انواع شیشه ای برتری داده به همین دلیل چنین بطری هایی برای افراد با جثه ظریف تر، قابلیت حمل راحت تری دارد.

اگرچه عوارض سمی آلومینیوم بسیار محدود است اما به دلیل آنکه نگهداری آب در بطری های آلومینیومی در طولانی مدت باعث اختلالات گوارشی، یبوست، پوکی استخوان و آلزایمر می شود. متخصصان توصیه می کنند تا حد ممکن از ظروف پلاستیکی و آلومینیومی برای نگهداری آب استفاده نشود و انواع استیل آن بیشتر مورد استفاده قرار گیرد.

براساس تحقیقات گسترده، آب درون ظروف استیل نه تنها دچار تغییر طعم و رنگ نمی شود بلکه در هوای گرم، خنک مانده و کمترین میزان آلودگی را خواهد داشت.

این در حالی است که بطری های شیشه ای نیز چنین خاصیتی داشته و تنها به دلیل وزن سنگین و قابلیت شکنندگی کمتر مورد استفاده قرار می گیرند.