آرشیو سه‌شنبه ۱۳ مهر ۱۳۸۹، شماره ۱۰۷۸
صفحه آخر
۲۰

آخرین پیشنهاد: سریال «قهوه تلخ»، فیلم «دموکراسی تو روز روشن»

هم بخندید، هم فکر کنید

دکتر فاطمه راکعی

به دلیل فراز و نشیب هایی که گاهی از آستانه تحمل جوانان و نوجوانان بالاتر است پیشنهاد می کنم برای سرگرمی و بیرون آمدن از این فضاها سراغ سریال ها و فیلم های طنز بروید. البته منظورم از فیلم های طنز، فیلم هایی که طنز صرف دارند و هیچ نوع نقد اجتماعی و... در آنها وجود ندارد، نیست، منظورم طنز اجتماعی است که انسان ها را در عین خنداندن به تفکر وادار می کند. سریال «قهوه تلخ» که چند قسمت آن به تازگی وارد بازار شده است یکی از پیشنهادهای من است که نمونه بارز طنز عمیق تر است.

مهران مدیری که همیشه با سریال های طنز - که ریشه های عمیق اجتماعی دارد و در لابه لای شوخی حرف های بسیار جدی بیان می کند- بر صفحه تلویزیون ظاهر شده، این بار سریالش را به شکل سی دی عرضه می کند تا هر زمانی که فرصت و حوصله داشتید دستگاه پخش سی دی تان را روشن کنید و «قهوه تلخ» را که طنز اجتماعی و تاریخی بسیار خوبی دارد و در عین حال خسته کننده نیست، ببینید. فیلم «دموکراسی تو روز روشن» هم یکی دیگر از پیشنهادهای من است، گرچه هنوز هم نفهمیده ام چرا نام این فیلم دموکراسی آن هم در روز روشن است.

به هر حال این فیلم را به خاطر نگاه انتقادی که به مسائل دارد و همچنین فضاسازی های واقعی فیلم نسبت به مسائل انتزاعی توصیه می کنم.

بازی خوب حمید فرخ نژاد از دیگر عوامل این پیشنهاد است. در این فیلم از بعضی هنرپیشه های اسم و رسم دار و محبوب صرفا در حد یک حضور استفاده شده که به نظرم کار را کمی بازاری کرده، اما اگر حسن های فیلم را کنار عیب هایش قرار دهیم به آن می چربد. پس «دموکراسی تو روز روشن» را از دست ندهید.