آرشیو شنبه ۱ آبان ۱۳۸۹، شماره ۱۹۷۷۲
شهرستان ها
۱۱

از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست استان صورت گرفت

حفاظت از مرال های مازندران در فصل گاوبانگی

ساری-خبرنگارکیهان:

اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران هر ساله در فصل گاوبانکی نسبت به حفاظت از گونه ارزشمند مرال اقدام می کند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل محیط زیست مازندران، این اداره کل هر ساله با برپایی چادر در مناطق جنگلی و زیستگاهی استان در فصل گاوبانکی که از اواسط شهریورماه شروع و تا اواخر مهرماه ادامه می یابد نسبت به حفاظت از گونه ارزشمند مرال اقدام می کند.

بنابراین گزارش مرال یا گوزن قرمز به عنوان نماد تنوع زیستی استان مازندران بشمار می رود از گونه های حمایت شده ای است که در جنگلهای شمال از شمال غرب تا ارسباران و از شمال شرق تا بخش هایی از خراسان شمالی دارای پراکنش می باشد.

فصل مستی مرال که به گاوبانگ معروف است همزمان با جفت گیری در مرال ها می باشد در این فصل مرالهای نر با ایجاد قلمرو به انتخاب گله مبادرت می ورزند که بسته به سن و سال، قدرت جنگندگی و جسارت حداقل 3 تا 5 مرال ماده را با خود همراه می نمایند که گاهی اوقات جدال سختی بین مرالهای نر صورت می گیرد که شکارچیان از این فرصت استفاده نموده و با ایجاد صدای شبیه صدای مرال این حیوان را به طرف خود کشانده و شکار می نمایند که مامورین گارد اجرایی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران با برپایی چادر و گشت های سیار و کنترل معابر ورودی و خروجی مناطق از این گونه ارزشمند حفاظت و حراست می نمایند.

مناطق جنگلی هزار جریب، بهشهر نکا، پناهنگاه حیات وحش دودانگه و چهاردانگه، کیاسر و محدوده امن منطقه حفاظت شده البرز مرکزی از مهمترین زیستگاه های مرال در استان هستند. لازم به ذکر است طول دوران آبستنی در مرالها 8 ماه بوده و معمولادر اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد یک گوساله به دنیا می آورند.

گفتنی است گاوبانگی اصطلاحی است که کارشناسان و متخصصان رفتارشناسی جانوری به آواهای این پستاندار در هنگام جفت گیری اطلاق می کنند.