آرشیو شنبه ۸ آبان ۱۳۸۹، شماره ۲۹۸۱
فرهنگ و هنر
۵

برپایی کنگره بین المللی شمس تبریزی به میزبانی خوی

کنگره بین المللی «شمس تبریزی» با حضور بیش از 150 نفر از مولوی شناسان و شمس شناسان داخلی و خارجی دوشنبه آینده، 17 آبان در ارومیه و خوی برگزار می شود.

ابراهیم فتح اللهی، معاون سیاسی و اجتماعی استانداری آذربایجان غربی و رئیس کنگره بین المللی شمس تبریزی با اعلام این خبر به ایسنا افزود: بخش علمی کنگره نیز به مدت 2 روز در دانشگاه های ارومیه و خوی با حضور مولوی شناسان و شمس شناسان برجسته خارجی از 15 کشور دنیا برگزار می شود.رئیس کنگره بین المللی شمس تبریزی حضور اسین چلبی، بیست ودومین نواده مولانا و هیات علمی فرهنگی عالی رتبه همراه و مولوی پژوهان و شمس پژوهان برجسته خارج از کشور را از ویژگی های مهم کنگره امسال عنوان کرد.

فتح اللهی ادامه داد: بخش هنری کنگره بین المللی شمس تبریزی نیز 19 آبان با حضور استادان برجسته هنری کشور از جمله غلامحسین امیرخانی، یدالله کابلی، محمد سریر و برخی چهره های مطرح سینمایی در خوی برگزار می شود که آثار هنری از استادانی نظیر امیرخانی و فرشچیان در بخش هنری کنگره رونمایی می شود.

او رونمایی از تمبر یادبود و فرش دستباف با موضوع پیوند شمس و حافظ را از ویژه برنامه های کنگره امسال شمس تبریزی عنوان کرد.

فتح اللهی با بیان این که کنسرت یکی از استادان بزرگ آوازی کشور در محل مقبره شمس تبریزی برگزار می شود، گفت: مراسم اختتامیه کنگره هم 19 آبان در خوی با اهدای نشان برتر شمس تبریزی به چند نفر از مولوی شناسان و شمس شناسان برجسته کشور برگزار می شود که با سخنرانی مسوولان کشوری همراه خواهد بود.

او با بیان این که محوریت کنگره امسال شمس تبریزی، پیوند فرهنگی مقبره شمس در خوی و مقبره حافظ در شیراز است، اظهار کرد: این پیوند در 20 مهرماه به صورت رسمی در حافظیه شیراز انجام شد و ادامه آن با حضور مسوولان استان فارس در خوی انجام می شود و برگزاری بیش از 100 برنامه فرهنگی هنری از 20 مهر تا 20 آبان از ویژه برنامه های ماه فرهنگی پیوند شمس و حافظ است.