آرشیو شنبه ۸ آبان ۱۳۸۹، شماره ۲۹۸۱
ایران
۱۵

افزایش فاضلاب و کاهش آب ورودی حیات کارون را به خطر انداخته است

حال «کارون» خوب نیست

یک فعال محیط زیست گفت: با توجه به حجم بسیار زیاد فاضلاب ورودی به کارون و کاهش دبی آن، باید گفت کارون مانند بیماری در حال مرگ زیر دستگاه تنفس است.

به گزارش ایمان شادور افزود: شرایط زیست محیطی رودخانه کارون اصلامناسب نیست و حجم بسیار زیاد فاضلاب ورودی به این رودخانه و کاهش دبی آب بر اثر انتقال آب از سرشاخه ها و سدسازی در بالادست، موجب شده رودخانه خروشان گذشته که قابل کشتیرانی بود، به جریانی از فاضلاب تبدیل شود.

وی افزود: با توجه به این که سطح آب های زیرزمینی در خوزستان بالاست، آلودگی های کارون به این آب ها نیز نفوذ کرده و آب شرب نیز آلوده شده است، به گونه ای که در برخی مناطق استفاده از دستگاه های تصفیه آب هفت مرحله ای نیز جوابگو نیست.شادور تصریح کرد: با توجه به کاهش دبی آب رودخانه کارون، امواج این رودخانه نیز از بین رفته و به همین علت خودپالایی و اکسیژن گیری رودخانه نیز کاهش یافته است. با کاهش اکسیژن گیری رودخانه، میزان اکسیژن محلول در آب کاهش می یابد و حالت خفگی برای رودخانه ایجاد می شود و در نتیجه حیات موجودات زنده مانند ماهی ها تهدید می شود. وی بیان کرد: همچنین ورود بی رویه فاضلاب به رودخانه موجب افزایش بی رویه بافت گیاهی آن می شود، افزایش بیش از حد بافت گیاهی و کاهش اکسیژن محلول در آب موجب شده رودخانه خروشان قدیم به جریانی عظیم از فاضلاب تبدیل شود.

شادور گفت: در تعریف توسعه پایدار آمده است که صنایع باید محافظ و ایجادکننده محیط زیست باشند نه عاملی برای تخریب آن، در نتیجه لازم است در کنار توسعه صنعتی به حفظ محیط زیست نیز توجه شود.

وی افزود: زمانی که استان خوزستان به آب کارون نیاز دارد منطقی نیست که آب این رودخانه به استان های دیگر انتقال یابد و برای کشت یونجه دام استفاده شود.

این فعال محیط زیست تصریح کرد: افزایش آلودگی آب رودخانه کارون بیماری های بسیاری مانند بیماری های پوستی را موجب شده است. در ماه گذشته نیز آمار ابتلابه اسهال در اهواز افزایش یافت که نمی تواند بی ارتباط با وضعیت آلودگی رودخانه باشد.