آرشیو سه‌شنبه ۱۸ آبان ۱۳۸۹، شماره ۱۱۰۸
جهان
۶

اوباما پیشنهاد داد

حذف نام سودان از کشورهای حامی تروریسم

گروه بین الملل: با نزدیک شدن به زمان برگزاری رفراندوم جنوب در سودان و انکار دولت عمر البشیر برای برگزاری این رفراندوم دولت های غربی تلاش می کنند همکاری این دولت را جلب کنند. در یک اقدام دیپلماتیک جدید مقامات واشنگتن روز یکشنبه گفتند امریکا پیشنهاد کرده است نام سودان از لیست کشورهای حامی تروریسم برداشته شود تا با این حذف زودهنگام، همه پرسی ماه ژانویه در سودان که ممکن است به تقسیم این کشور منجر شود، در مسیر اصلی خود قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، این پیشنهاد باراک اوباما که تحریم های امریکا علیه خارطوم را در ارتباط با منطقه دارفور غربی تحت تاثیر قرار نخواهد داد، از سوی جان کری سناتور امریکا در جریان ملاقات های آخر هفته با مقامات سودان طرح شده است.

مقامات ارشد امریکا در کنفرانسی به خبرنگاران گفتند دولت تصمیم گرفته میزان آمادگی خود را برای لغو تعیین سودان به عنوان یک کشور حامی تروریسم تا ژوئیه 2011 بالاببرد. به گفته مقامات مزبور، این امر به شرط مهیا شدن دولت خارطوم برای برگزاری یک همه پرسی به موقع و شفاف در مورد وضع جنوب سودان انجام خواهد شد و بازتاب نتایج همه پرسی خواهد بود. آنان گفتند در فواصل ماه های ژانویه تا ژوئیه، خارطوم باید به تمام توافق های پس از همه پرسی از جمله علامت گذاری مرزی، تقسیم درآمدهای نفتی، پول رایج، تابعیت و دیگر موارد عمل کند. دولت سودان می گوید شرایط برای برگزاری این رفراندوم فراهم نیست و پیش از آن باید توافقاتی صورت گیرد.

همچنین دولت عمر البشیر به شدت مخالف برگزاری رفراندوم درباره منطقه نفت خیز ابی است درحالی که پیشتر قرار بود همزمان مردم این منطقه نیز در یک رفراندوم اعلام کنند که تمایل دارند از این پس با منطقه جنوب باشند یا با منطقه شمال که تحت کنترل دولت مرکزی سودان است.