آرشیو پنجشنبه ۲۰ آبان ۱۳۸۹، شماره ۴۶۴۹
دانش
۵
علم روز

تفاوت آنفلوانزا و سرماخوردگی

مردم، علائم بیماری آنفلوانزا را با سرماخوردگی اشتباه نگیرند.

دکتر مردانی عضو کمیته کشوری پیشگیری از آنفلوانزا گفت: بیماری آنفلوانزا با شروع فصل پائیز و زمستان بروز می کند و در واقع یک بیماری حاد ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی است که در بعضی از موارد به دستگاه تنفسی تحتانی مثل ریه هم انتشار پیدا می کند.

وی افزود: مشخصه اصلی بیماری آنفلوانزا،بروز ناگهانی تب است که گاهی تا 40 درجه سانتیگراد هم می رسد به شکلی که فرد می تواند زمان دقیق بروز آن را به یاد آورد و سردرد، دردهای استخوانی و عضلانی که به عنوان تن درد از آن یاد می شود از مشخصه های دیگر بیماری آنفلوانزا محسوب می شود.

دکتر مردانی با اشاره به این که مردم باید علائم بیماری آنفلوانزا را بشناسند، افزود: بسیاری از افراد به علت آگاهی نداشتن از علائم آنفلوانزا، آن را با سرماخوردگی اشتباه می گیرند و اقدامات نادرستی را برای بهبود خود انجام می دهند که گاهی برای فرد خطرساز است.

به گفته وی آبریزش بینی، عطسه، سرفه و گلودرد از علائم شایع سرماخوردگی است که با استراحت کافی، خوردن میوه، سبزی و آنتی بیوتیک با تجویز پزشک بهبود می یابد.

عضو کمیته کشوری پیشگیری از آنفلوانزا به بیماران دیابتی، قلبی و ریوی، سرطانی، سالمندان مسن تر از50 سال، کودکان، زنان باردار و بیمارانی که نقص ایمنی دارند توصیه کرد، با شروع فصل سرد سال واکسن آنفلوانزا را دریافت کنند. به گفته وی اگر آنفلوانزا در افراد مسن پیشگیری نشود، عوارض شدیدی را به همراه خواهد داشت که یکی از این عوارض، سینه پهلو است که در برخی از مواقع موجب مرگ آنها می شود.

دکتر مردانی به افرادی که مبتلابه آنفلوانزا هستند توصیه کرد علاوه بر رعایت اصول بهداشت فردی، شست وشوی مکرر دست ها با آب و صابون را فراموش نکنند زیرا این کار منجر به قطع زنجیره انتقال عفونت های ویروسی قسمت فوقانی دستگاه تنفسی، بینی و حلق شده و از انتقال این ویروس به دیگر افراد جلوگیری می شود.