آرشیو چهارشنبه ۳ آذر ۱۳۸۹، شماره ۱۹۷۹۹
اخبار کشور
۲
خبر ویژه

تایمز: از ایران کمک بخواهید زمان در افغانستان به زیان غرب پیش می رود

آمریکا و اروپا باید بیش از تضعیف کامل موقعیت خود در افغانستان، چاره اندیشی کنند و با دعوت از همسایگانی چون ایران بر بحران فائق آیند.

روزنامه تایمز این تحلیل را به قلم پدی اشداون از سیاستمداران انگلیسی منتشر کرد. این روزنامه می نویسد: برای حصول صلحی توام با پیروزی در افغانستان باید همسایگان این کشور به ویژه ایران را دخالت داد وگرنه دورنمای خوبی برای این بحران پس از خروج ناتو وجود نخواهد داشت.

تحلیلگر تایمز معتقد است: متاسفانه غرب در جنگ افغانستان موضع برتر را ندارد. دلیل اصلی اعلام زمان خروج نیروهای بین المللی از افغانستان، به خاطر ضرورت های سیاست داخلی و افکار عمومی در خود کشورهای غربی است. در حال حاضر 70درصد افکار عمومی در این کشورها موافق خروج هرچه سریع تر نیروهای نظامی از افغانستان هستند. به این ترتیب یک بار دیگر ضرورت های سیاست داخلی به دشمن استراتژی و سیاست خارجی بدل شده است.

روزنامه تایمز می افزاید: حامد کرزی تاکنون یک متحد وفادار به جامعه بین المللی بوده است اما در دوره اخیر شاهد اختلاف نظرهایی بین وی و حامیان غربی دولت افغانستان بوده ایم و به نظر می رسد که شکاف و انتقادهای دو طرف از یکدیگر شدیدتر شده است. اکنون بسیار بعید و غیرمنطقی به نظر می رسد که ما از حامد کرزی انتظار داشته باشیم سیاست متوازن و مستمری داشته باشد. بنابراین وقتی کرزی از وجود آلترناتیو دیگری به جای حضور ناتو صحبت می کند شاید حق با اوست. ممکن است ما این نکته را نپذیریم ولی حقیقت دارد که وارد کردن همسایگان افغانستان مثل ایران، پاکستان و هند و حتی بازیگران منطقه ای مثل روسیه و چین ممکن است صلحی را که ناتو نتوانسته، در افغانستان به ارمغان آورد.

تایمز در پایان خاطرنشان کرد: تمرکز باید روی راه حل های سیاسی و نه صرفا نظامی باشد. دولت انگلیس این نکته را به خوبی می داند ولی دولت آمریکا هنوز نمی خواهد این واقعیت را بپذیرد. آمریکا هرچه سریع تر باید واقعیت را بپذیرد چرا که تاخیر در آن باعث خواهد شد موضع غرب در افغانستان هرچه بیشتر تضعیف شود و فرصتی برای راه حل های سیاسی هم باقی نماند. این بدترین حالت ممکن است.