آرشیو شنبه ۱۳ آذر ۱۳۸۹، شماره ۱۹۸۰۶
اخبار خارجی
۱۶

آغاز رزمایش واشنگتن و توکیو در آب های ژاپن

آمریکا و ژاپن بزرگترین رزمایش مشترک خود با نام «شمشیر برنده» را در سواحل ژاپن آغاز کردند.

بلافاصله پس از اتمام رزمایش بزرگ و چهار روزه سئول-واشنگتن که با هدف ترساندن کره شمالی در دریای زرد انجام شد، دیروز واشنگتن با متحد دیگر خود یعنی ژاپن مانور بزرگ دیگری را در سواحل این کشور آغاز کرد.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، در این رزمایش که بزرگترین رزمایش مشترک بین دو کشور محسوب می شود 44 هزار نظامی، 60 ناو جنگی، 400 هواپیمای جنگی، ناو هواپیمابر «جرج واشنگتن»، ناو شکن های موشکی «ایجیس» و با هدف «نمایش توان نظامی» مشارکت دارند.

براساس این گزارش این رزمایش 8 روزه (12 آذرماه تا 19 آذر) که در میان مخالفت های گسترده بین المللی در حال برگزاری است، شامل دفاع موشک هوایی-زمینی، دفاع ناوگان دریایی، عملیات تجسس و نجات و است.

واشنگتن، توکیو و سئول در حالی اقدام به برگزاری رزمایش های نظامی در منطقه می کنند که پیشنهاد «پکن» برای انجام مذاکرات 6جانبه با مشارکت روسیه و کره شمالی را رد کرده و اعلام کردند روز دوشنبه مذاکرات سه جانبه ای را برگزار می کنند.

از سوی دیگر، وزیر دفاع جدید کره جنوبی دیروز هشدار داد، در صورت حمله مجدد کره شمالی به این کشور، با حملات هوایی پاسخ خواهد داد.

یادآور می شود به دنبال بارش آتش سنگین بین دو کره که هفته گذشته روی داد، در حالی که بسیاری از کشورهای منطقه و طرفین درگیری را به آرامش و مذاکره دعوت می کردند، آمریکا با لشکرکشی گسترده به منطقه و برگزاری رزمایش های بزرگ و مشترک شبه جزیره کره را در آستانه جنگی گسترده قرار داده است.

کره جنوبی همچنین از برنامه ریزی مشترک خود با آمریکا برای برگزاری چندین رزمایش دیگر طی روزهای آتی خبر داده است.