آرشیو دوشنبه ۱۱ امرداد ۱۳۸۹، شماره ۱۰۲۶
جهان
۶

زرداری به انگلیس می رود

گروه بین الملل: با وجود حملات تند دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس به پاکستان و متهم کردن این کشور به صدور تروریسم که تا حدودی روابط لندن - اسلام آباد را به شدت متشنج کرد و حتی دو روز گذشته سفر یک هیات امنیتی از پاکستان به انگلستان لغو شد، آصف علی زرداری رئیس جمهوری پاکستان می گوید طبق برنامه طراحی شده روز سه شنبه (فردا) به لندن خواهد رفت. به گزارش سفارت پاکستان در لندن، زرداری قرار است پس از دیداری رسمی از فرانسه، روز سه شنبه وارد لندن شود. وی در مدت اقامت خود در انگلیس با دیوید کامرون نخست وزیر و برخی دیگر از مقامات ارشد انگلیس دیدار و گفت وگو می کند.

زرداری همچنین روز شنبه هفته آینده به شهر بیرمنگام انگلیس سفر می کند تا در جمع پاکستانی های مقیم این کشور سخنرانی کند. دیوید کامرون که هفته گذشته به هند سفر کرده بود در چند سخنرانی و مصاحبه به انتقاد از پاکستان پرداخت و از دولت اسلام آباد خواست مانع توسعه صدور تروریسم از آن کشور به جهان شود. نخست وزیر انگلیس با نام بردن از گروه هایی نظیر طالبان و لشگر طیبه اظهار داشت: پاکستان نمی تواند به طور علنی و رسمی علیه گروه های تروریستی موضع گیری کند اما در خفا به افراد مسلح این گروه ها کمک کند. این اظهارات نخست وزیر انگلیس به ویژه به دلیل اینکه در کشور هند ایراد شده بود، باعث عصبانیت مردم و مقامات آن کشور شد و حتی برخی رهبران احزاب سیاسی پاکستان از زرداری خواستند سفر برنامه ریزی شده اش به لندن را در اعتراض به این اظهارات لغو کند.

مقامات پاکستانی می گویند سخنان اخیر نخست وزیر انگلیس باعث رنجش مردم پاکستان شده است ولی روابط دو کشور از این موضوع آسیب ندیده است. در همین حال «قمر زمان کایره» وزیر امور اطلاع رسانی پاکستان تصریح کرد زرداری در سفر به انگلیس و دیدار با دیوید کامرون حقایق را تشریح خواهد کرد و بر این موضوع تاکید می کند که این اظهارنظر نخست وزیر انگلیس نباید باعث سردی روابط میان لندن و اسلام آباد شود.