آرشیو پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۳۸۹، شماره ۱۹۸۱۱
اخبار کشور
۱۴

پژوهشگر معروف فرانسوی اعلام کرد

آمریکا طرحی وسیع برای تجزیه کشورهای منطقه دارد

روزنامه نگار و پژوهشگر معروف فرانسوی از طرح آمریکا برای تجزیه کشورهای منطقه خبر داد.

تیری میسان، در جلسه پرسش و پاسخ با دانشجویان دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) در پاسخ به سوالی در خصوص سفر سعد حریری نخست وزیر لبنان به ایران بیان داشت: وقتی سعد حریری به ایران آمد و توافق هایی را با این کشور امضا کردند برخی شوکه شدند. وی تصریح کرد: در سطح منطقه تغییراتی دارد صورت می گیرد، از زمانی که طرح صهیونیست ها مبنی بر خاورمیانه بزرگ شکست خورد نیروهای دیگری سر درآوردند در طرحی که ایالت متحده داشت و ایران باید به چند کشور تجزیه می شد تا دولت بزرگی در منطقه نباشد زیرا هرچه دولت ها کوچکتر باشند سلطه بر آنها راحت تر است.

این فعال سیاسی تاکید کرد: اما در طرف مقابل جنبشی وجود دارد که با این مسائل مخالفت می کند، ترکیه، سوریه و ایران یک ائتلاف قوی را ایجاد کردند و این ائتلاف قوی برای کشورها حیاتی است و در مرحله نخست باید از آشوب عراق خود را محافظت کنند و ما شاهد رشد اقتصادی چشمگیر این سه کشور هستیم و این رشد در ایران با وجود تحریم ها تعجب آور است.

وی تاکید کرد: این توسعه اقتصادی بقیه منطقه را جذب می کند و لبنان نیز راهی جز پیوستن به این ائتلاف ندارد، سعد حریری توسط عربستان پشتیبانی می شود و این تحولات آنها را دچار تعجب کرده است و لبنان یک جمهوری به معنای واقعی نیست و یکسری جوامع مختلف و اقوام با گرایش های مختلف هستند که هر یک از رهبران این دسته ها توسط کشوری تامین مالی می شوند.

میسان بیان داشت: از طرفی نیز عربستان نیز دچار بحران از نظر تداوم قدرت است زیرا شاه عبدالله بیمار است و سفر سعد حریری نشان می دهد که خواسته بدون توجه به نقش عربستان خود را نشان دهد.