آرشیو شنبه ۲۷ آذر ۱۳۸۹، شماره ۱۹۸۱۶
اخبار ورزشی - اخبار کشور
۱۳

تمام آب انبارهای قم ثبت ملی می شود

سرپرست معاونت اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم گفت: از 50 آب انبار تاریخی شناسایی شده در قم، تاکنون 42 مورد به ثبت ملی رسیده و بقیه به ترتیب اولویت ثبت می شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم، عمار کاوشی اظهار داشت: اکثر آب انبارهای قم، موقوفه و در مالکیت سازمان اوقاف و امور خیریه هستند با این وجود طی پنج سال گذشته اقدامات زیادی در رابطه با آب انبارهای قم از سوی سازمان میراث فرهنگی صورت گرفته است.

وی با اشاره به مرمت، ساماندهی، احیای کامل و تغییر کاربری سه آب انبار تاریخی قم در سال های اخیر گفت: آب انبار محله امامزاده شاه حمزه به پایگاه فرهنگی، آب انبار بازار کهنه با مشارکت بخش خصوصی به نمایشگاه آب و سفره خانه سنتی و آب انبار شادقلی خان به مجموعه فرهنگی تبدیل شده است.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی قم با اشاره به وجود 810 اثر فرهنگی ثبت شده و شناسنامه دار در استان قم، در رابطه با حفظ و احیای آب انبارهای این استان بیان داشت: یکی از بهترین راهکارهای حفظ و احیای آب انبارهای قم که برخی متروکه هستند، استفاده از مشارکت تشکل های مردم نهاد مانند انجمن های میراث فرهنگی و بخش خصوصی در تغییر کاربری این آب انبارها است.