آرشیو دوشنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۹، شماره ۱۹۸۱۸
خانواده
۷

مصرف غذاهای آماده و چرب عوارض آلودگی هوا را افزایش می دهد

مصرف غذاهای چرب و سرخ کرده، سوسیس و کالباس و تنقلات باعث تحمیل بار اضافی بر متابولیسم بدن و قلب و عروق می شود و عوارض آلودگی هوا را افزایش می دهد.

در شرایط ناسالم هوا، انسان ناخواسته، آلاینده های هوا شامل مونواکسیدکربن، دی اکسیدکربن، اکسیدهای گوگرد و نیتروژن، سرب، ذرات معلق و ترکیبات سمی مانند بنزن و فرمالدئید را استنشاق می کند.

ذرات آلاینده و ترکیبات زبان آور در هوای آلوده از طریق تنفس، بلع یا پوست جذب بدن می شوند. مونواکسید کربن موج سردرد، کاهش هوشیاری و مشکلات سیستم تنفسی و عصبی می شود.

سرب موجود در هوای آلوده کاهش توانایی ذهنی و قدرت یادگیری را به دنبال دارد. ذرات معلق در هوا دی اکسید نیتروژن گوگرد و دی اکسید کربن موجب ایجاد علائم تنفسی، کاهش ظرفیت ریه، سرفه، افزایش آلرژی، آسم و بالاخره عوارض نامطلوب در سیستم قلبی و عروقی و افزایش مرگ و میر می شود.

در این شرایط، برای کاهش عوارض ناشی از آلودگی هوا ضروری است مایعات فراوان، سبزی ها و میوه مصرف شود و توصیه می شود روزانه حداقل 2 لیوان شیر، 4 تا 6 لیوان آب، یک تا 2 لیوان آبمبوه 200 تا 300 گرم انواع سبزی ها، 400 تا 500 گرم انواع میوه ها به ویژه انار، لیموشیرین و مرکبات مصرف شود.

مصرف زیاد آب، آبمیوه، سبزی و میوه سبب افزایش متابولیسم سلول های بدن و دفع سریع تر سموم از بدن می شود. توصیه می شود از مصرف غذاهای چرب وسرخ کرده، سوسیس و کالباس، انواع سس های چرب و سایر غذاها و تنقلات پرکاری پرهیز شود.

این مواد می تواند باعث تحمیل بار اضافی بر متابولیسم بدن و عملکرد قلب و عروق و سایر اعضای حیاتی بدن شده و باعث افزایش عوارض ناخواسته آلودگی هوا شود.