آرشیو سه‌شنبه ۳۰ آذر ۱۳۸۹، شماره ۱۱۴۰
جامعه
۱۹

توضیح یک خبر

احتراما در پی چاپ مطلبی تحت عنوان «کمیته ارزیابی مجوز فعالیت های خلاف قانون صادر می کند» مورخ 16/6/89 آن جریده محترم که در آن مسائل و مواردی مرتبط با سدسازی و مشکلات به وجود آمده توسط این صنعت عظیم و زیربنایی مطرح شده بود، شرکت مهندسی مشاور مهاب قدس به عنوان مشاور امین وزارت نیرو و بزرگ ترین شرکت مهندسی مشاور خاورمیانه در زمینه صنعت آب و صنایع وابسته، به منظور تنویر افکار عمومی و رفع پاره ای از ابهامات مطرح شده در این نوشتار، وظیفه خود دانسته که به شکلی علمی و مستدل به این موارد پاسخ دهد. لذا ضمن ارسال پاسخ تهیه شده توسط کارشناسان خبره این مهندسی مشاور، تقاضا دارد طبق قانون مطبوعات، دستور فرمایید این جوابیه به شکل مقتضی در آن جریده محترم چاپ شود.

پاسخ به مقاله عنوان شده در روزنامه شرق مورخ 16/6/1389 شماره 1056 تحت عنوان «کمیته ارزیابی مجوز فعالیت های خلاف قانون صادر می کند»

عطف به اظهارنظر در مقاله فوق در مورد افت دریاچه ارومیه موارد زیر را به استحضار می رساند:

1- با توجه به آمار بارندگی و نوسانات سطح آب دریاچه ارومیه در 15 سال اخیر حوضه ارومیه با خشکسالی کم سابقه ای در طول دوره آماری مواجه بوده و میزان مجموع بارش 15 سال اخیر حدود 844 میلیمتر کمتر از مجموع بارش متوسط حوضه دریاچه ارومیه برای این دوره است. با توجه به ضریب جریان در حوضه آبریز ارومیه مجموع کاهش جریان به آب سطحی در 15 سال اخیر در این حوضه 4/14 میلیارد مترمعکب می باشد.

2- کاهش حجم ذخیره آب دریاچه ارومیه نسبت به حجم قابل قبول آن حدود 16 میلیارد مترمکعب است که حدود 14 میلیارد مترمکعب آن به دلیل شرایط خشکسالی و حدود دو میلیارد مترمکعب به دلیل بهره برداری از سدهای جدید بوده است. به این ترتیب ملاحظه می شود که سهم افت دریاچه ارومیه به دلیل کاهش بارش حدود 87 درصد و سهم بهره برداری از سدهایی که سال های اخیر به بهره برداری رسیده اند 13 درصد می باشد.

با توجه به موارد فوق ملاحظه می شود تهیه کننده محترم مقاله اطلاع کافی در مورد علل واقعی افت سطح آب دریاچه ارومیه نداشته و اظهارنظر ایشان فاقد مستندات فنی و کارشناسی می باشد.