آرشیو چهارشنبه ۱ دی ۱۳۸۹، شماره ۱۱۴۱
جهان
۶

خبر

آزمایش موشک هسته ای پاکستان

ارتش پاکستان اعلام کرد این کشور دیروز به صورت موفقیت آمیزی یک فروند موشک بالستیک میان برد را که قادر به حمل کلاهک های هسته ای و متعارف است، آزمایش کرد. به گزارش ایسنا، ارتش پاکستان در بیانیه ای اعلام کرد موشک هاتف 5 با برد 1300 کیلومتر از نسل موشک های غوری را که می تواند کلاهک های متعارف و غیره حمل کند، آزمایش کرده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، هند و پاکستان به عنوان دو رقیب دیرین در جنوب آسیا که تاکنون سه بار با یکدیگر جنگیده اند، به صورت منظم از زمانی که هر دو آنها توانایی هسته ای خود در سال 1998 را اعلام کردند، آزمایش های موشکی انجام داده اند. زرادخانه پاکستان شامل موشک های کوتاه برد، میان برد و دوربرد است

حبس معترضان به انتخابات بلاروس

دادگاه های روسیه سفید در جریان صدور حکم هایی حدود 600 نفر از تظاهرات کنندگان انتخابات ریاست جمهوری را در این کشور به حبس هایی از 5 تا 15 روز محکوم کردند. ژنرال لئونید فارماگی رئیس پلیس بلاروس در ارتباط با احکام صادرشده در مینسک پایتخت این کشور اعلام کرد این تظاهرات غیرقانونی بوده و هیچ ضمانتی نیز برای آزادی این افراد پس از پایان این احکام وجود ندارد. او در ادامه گفت علیه بسیاری از تظاهرکنندگان دستگیرشده پرونده هایی به جریان افتاده که آنها در صورت محکوم شدن تا 15 سال زندانی می شوند. غروب یکشنبه پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری در روسیه سفید و برنده شدن الکساندر لوکاشنکو ده ها هزار نفر از مردم این کشور به خیابان ها آمده و دست به تظاهرات زدند. صدها نفر از جمله 7 تن از 9 کاندیدای ریاست جمهوری دستگیر شدند.

پایان وضع فوق العاده در بانکوک

هشت ماه پس از ناآرامی های گسترده در مرکز تایلند دولت این کشور موافقت کرد با بهبود فضای سیاسی و کمتر شدن احتمال ناآرامی های مخالفان موسوم به «پیراهن قرمزها» حالت اضطراری در «بانکوک» پایتخت این کشور را لغو کند. به گزارش ایلنا به نقل از رویترز «سوپاچای جایسموت» سخنگوی دولت در این باره گفت: «کابینه با برچیدن شرایط اضطراری در پایتخت و سه استان اطراف آن از روز چهارشنبه موافقت کرده است.» بنا بر این گزارش، دولت تایلند در واکنش به تظاهرات های گسترده مخالفان موسوم به پیراهن قرمزها از اوایل ماه آوریل در بانکوک و سه استان اطراف آن شرایط اضطراری اعلام کرد.